کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

چرا 11 فروردین در مذاکرات هسته ای مهم است؟؟ /

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


 چرا 11 فروردین در مذاکرات مهم است؟؟  / + کاربرد "زبان بدن" در مذاکرات هسته ای لوزان! /  8 فروردین 94
 

 در حالی که این سوال در افکار عمومی مطرح است که 11 فروردین چه اتفاقی در مذاکرات هسته‌ای رخ خواهد داد ، سید عباس عراقچی می‌گوید : امیدواریم در 11 فروردین در نقطه‌ای باشیم که بتوانیم بگوییم آیا می‌توان به یک توافق رسید یا خیر؟


 او و مجید تخت روانچی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، در گفت‌وگوهای جداگانه با هفته‌نامه مثلث، آخرین دیدگاههایشان را در این باره بیان کرده‌اند.


 به گزارش ایسنا عراقچی در این گفت‌و‌گو اعلام کرده است : 11 فروردین، ضرب‌الاجل نیست ولی تاریخی است که طرفین تصمیم گرفته‌اند تا این تاریخ حداقل به یک گره‌گشایی در موضوعات موجود رسیده باشند؛ یعنی به نقطه‌ای برسیم که بگوییم توانستیم به راه‌ حل برسیم و قفل‌ها را باز کنیم و حالا حداقل سه ماه دیگر باید ادامه دهیم تا کار را تمام کنیم. اما اگر در آن تاریخ به این نتیجه برسیم که قفل‌ها سر جای خودشان باقی هستند، ممکن است بگوییم برای چه ادامه دهیم؟ وقتی ما نمی‌توانیم قفل‌ها را باز کنیم جزئیات را هم نخواهیم توانست؛ بنابراین تاریخ دهم فروردین یا آخر مارس تاریخی است که ما بتوانیم در آخرش جمع‌بندی کنیم که آیا این توافق شدنی است یا خیر. اگر جمع‌بندی کنیم که شدنی است باز هم به این معنی نیست که به توافق رسیده‌ایم. به هر حال امیدواریم در 11 فروردین در نقطه‌ای باشیم که بتوانیم بگوییم آیا می‌توان به یک توافق رسید یا خیر.


 اما مجید تخت‌رواچی هم در حالی که مباحثی در مورد نوع توافق در این دور از مذاکرات بین رسانه‌ها و تحلیلگران مطرح است می‌گوید : «زمانی ‌که به یک تفاهم کلی می‌رسیم بدون اینکه چیزی را روی کاغذ بیاوریم می‌گوییم بحث‌ها را ادامه می‌دهیم تا در مورد همه جزئیات توافق شود.»

 تخت‌روانچی اظهار داشته است : توافقی که در سوم آذر 92 در ژنو منعقد شد، یک توافق چهار صفحه‌ای بود. اگر قرار باشد چنین توافقی - نه فقط از نظر محتوا - میان ایران و 1+5 منعقد شود، شامل کلیات و جزئیات است؛ یعنی دومرحله‌ای نیست. زمانی ‌که به یک تفاهم کلی می‌رسیم بدون اینکه چیزی را روی کاغذ بیاوریم می‌گوییم بحث‌ها را ادامه می‌دهیم تا در مورد همه جزئیات توافق شود. ما نمی‌گوییم به یک توافق کلی رسیدیم، آن را روی دو صفحه می‌آوریم و بعد در‌باره جزئیات در 15 صفحه به توافق می‌رسیم؛ هرگز این‌گونه نخواهد بود. آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، همین بود که ما این کار را به صورت دو مرحله‌ای انجام نمی‌دهیم و ما هم به صراحت اعلام کردیم که ما به هیچ‌وجه توافق دو مرحله‌ای را قبول نخواهیم کرد و یک سند خواهیم داشت که در آن هم کلیات خواهد بود و هم جزئیات. البته این موضوع را در مذاکرات گذشته هم گفته بودیم.

 وی افزوده است : «قرار بر این است که تا دهم تیر ماه 94، به توافق برسیم و ما تا آن زمان فرصت داریم. اینکه تا آخر مارس باید چه اقدامی ‌انجام دهیم، در تمدید تابستان وین به آن اشاره شد که تلاش شود تا پایان مارس، به چارچوبی برسیم. اما نکته این است که ما به این صورت به توافق سیاسی (Political Agreement) نگاه نمی‌کنیم؛ چراکه وقتی شما از توافق سیاسی صحبت می‌کنید، باید یک توافق مکتوب داشته باشید.»

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

کاربرد "زبان بدن" در مذاکرات هسته ای لوزان!!!

پس از پایان دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس، هر دو طرف از حصول پیشرفت های قابل توجه در مذاکرات سخن گفتند. با این حال، چشم اندازی رسمی برای دستیابی به توافق نهایی ارائه نشده است. در این میان، یک نشریه آمریکایی «زبان بدن» مذاکره کنندگان هسته ای را مورد تحلیل قرار داده و آن را نشانه ای از بهبود فضا میان طرفین دانسته است.

 نشریه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به بررسی دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پرداخته، اما آن را از منظری متفاوت مورد تحلیل قرار داده است. به عقیده تحلیلگر این نشریه، زبان بدن مذاکره کنندگان دو طرف از یک سو و حواشی مختلف این مذاکرات از سوی دیگر، بیانگر تغییر قابل توجه فضای مذاکرات طی ماه های اخیر است.

 

 
تسلیت جان کری به حسین فریدون

در این مطلب آمده است:

حتی 18 ماه پیش، یعنی زمانی که اولین تماس ها میان دیپلمات های ارشد ایرانی و آمریکایی طی بیش از 30 سال برقرار شد و سرخط خبرها را به خود اختصاص داد، باز هم شرایط فعلی در روند مذاکرات غیر قابل تصور می نمود. روز جمعه در لوزان، جان کری و اعضای عالیرتبه هیئت آمریکایی همچون اعضای یک خانواده گرد هم آمده و به حسین فریدون، برادر رئیس جمهور ایران و عضو هیئت این کشور در مذاکرات بابت درگذشت مادرش تسلیت گفتند.

 

در یکی از تصاویری که از مذاکرات منتشر شده، جان کری دستان خود را برای فشردن دست فریدون و تسلیت گفتن به وی بالا برده است. در تصویری دیگر، وی در کنار فریدون نشسته و با دست چپ خود دست فریدون را گرفته و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نیز در کنار کری نشسته است. در یک تصویر دیگر نیز وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکایی دیده می شود که در هنگام تسلیت به فریدون، دو دست خود را به نشانه احترام بالا گرفته است.

 

اهمیت «زبان بدن» دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در مذاکرات اخیر

مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی برای مذاکراتی فشرده در موضوع هسته ای در لوزان سوئیس به سر می بردند و قرار است تا بازه زمانی آخر مارس به چارچوب سیاسی و تا پایان ماه ژوئن به توافق جامع دست پیدا کنند. اما با وجود چالش های فراوان پای میز مذاکره، زبان بدن مذاکره کنندگان نشانگر آن است که پس از سال ها مذاکره و به ویژه در پی تحول دیپلماتیک پس از پیروزی روحانی در انتخابات سال 2013، نوعی آشنایی شخصی میان طرفین به وجود آمده است.

 

رضا مرعشی، تحلیلگر سابق وزارت خارجه آمریکا در این زمینه می گوید: «این امر حاکی از آن است که آنچه زمانی غیرممکن بود، اکنون به امری روتین تبدیل شده است. این بیانگر آن است که هر دو طرف در چشم یکدیگر آشنا جلوه می کنند... کانال های ارتباطی میان طرفین برقرار شده است. آن ها تمام مدت درباره موضوع هسته ای گفت و گو نمی کنند؛ گاهی درباره کمردرد و گاهی درباره خانواده هایشان نیز سخن می گویند».

 

تسلیت جان کری به حسین فریدون

 

مرعشی که اکنون عضو شورای ملی ایرانیان آمریکاست، می افزاید: «آن ها از دید یکدیگر انسان هستند، نه آمریکایی و ایرانی. دیپلماسی یک امر بسیار شخصی است و همین امر به برطرف کردن شکاف ها و اختلافات و دستیابی به یک درک مشترک منجر می شود».

 

تبریکات سال نو

در جریان مذاکرات روز جمعه، جان کری با اشاره به در پیش بودن عید نوروز و سال جدید، اظهار داشت: «ما امیدواریم این سالی باشد که بتواند برای ما پیشرفت و صلح به ارمغان بیاورد». در پاسخ، ظریف با اشاره به اینکه نوروز در فارسی به معنای «روز جدید» است، ابراز امیدواری کرد که این روزی جدید برای همه جهان و دوره ای جدید برای درک بیشتر و صلح باشد. بر روی میزی بیرون از اتاق مذاکرات، هفت سینی چیده شده بود که در آن قرآن نیز قرار داشت.

 
تسلیت جان کری به حسین فریدون

جالب اینجاست که ظریف بیش از هر مقام خارجی دیگری، وقت خود را به مذاکره با کری اختصاص داد. یک نشانه از اینکه تا چه حد این گونه تماسها میان مقامات ارشد دو طرف تکرار می شود، برنامه سفر یکی از کارشناسان هسته ای آمریکا است که از اوایل سال 2013 تاکنون 57 بار با هواپیما از بالای اقیانوس اطلس گذشته تا در مذاکره با مقامات ایرانی شرکت کند. همین امر بیانگر شدت یافتن مذاکرات دیپلماتیک طی حدود دو سال اخیر در راستای حل و فصل موضوع هسته ای است. / ایسنا به نقل از تابناک

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان