از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
تحلیل گروه حملونقل بورس پس از رفع تحریمها>>> بررسی عملکرد دوره ای نمادهای گروه حملونقل بورس وپيش بيني پتانسيل سودآوري آنها//12 مهر94
تحلیل گروه حملونقل بورس پس از رفع تحریمها
>>> بررسی عملکرد دوره ای نمادهای گروه حملونقل و انبارداری در بورس وپيش بيني پتانسيل سودآوري آنها//12 مهر94
"حكشتي" بزرگترین شرکت گروه حمل و نقل؛
در حال حاضر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حدود نیم قرن فعالیت درخشان در صنعت جهانی حملونقل دریایی و با دارا بودن شبکه بینالمللی، بهعنوان یک شریک جهانی شایسته برای صاحبان کالا و مشتریان خود شناخته شده است.
با آنکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری با تحریم و رکود بازار مواجه بود اما خوشبختانه سهام این شرکت در سه سال اخیر با افزایش قیمت 480 درصدی همراه شد. همچنین، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در عملکرد 12 ماه منتهی به 31/ 3/ 94 خود موفق شد 158 ریال سود به ازای هر سهم محقق کند که نسبت به عملکرد دوره مشابه قبل با افزایش یک درصدی همراه بوده است.
این شرکت پیشبینی سود هر سهم را 145 ریال برای دوره مالی منتهی به 31/ 3/ 95 اعلام کرده است. با این حال، بهرغم کاهش 5 درصدی حاشیه سود ناخالص در مقایسه با دوره مشابه قبل، میزان سود ناخالص 8 درصد رشد داشته است. نکته قابل توجه دیگر اینکه هزینههای مالی شرکت در دوره اخیر نسبت به دوره منتهی به 31/ 3/ 93 با کاهش 97 درصدی همراه بوده و از حدود 10 میلیارد تومان به 300 میلیون تومان کاهش یافته است.
حکشتی در نظر دارد سرمایه خود را با افزایش 6/ 58 درصدی به میزان 9 هزار میلیارد ریال افزایش و به مبلغ 26 هزار میلیارد ریال برساند. افزایش سرمایه فوق از محل تجدید ارزیابی داراییها خواهد بود. در همین زمینه شرکت مقدمات کار را انجام داده و منتظر مجوز سازمان بورس است.
طبق اخبار منتشرشده تعیین تکلیف پروژههای شرکت کشتیرانی با شرکتهای کرهای بعد از نهایی شدن برجام روشن و مشخص خواهد شد، اما فرآیند حل مساله اندکی زمانبر است. 2 هزار و 12 میلیارد ریال پرداختی حکشتی به شرکتهای سازنده کشتی کرهای از سال 1388 بهصورت راکد درآمده است.
انعقاد قراردادهای جدید در انتظار «حتاید»
شرکت تایدواتر خاورمیانه در عملکرد سه ماهه خود موفق شده است 22 درصد سود پیشبینی شده سال 94 را پوشش دهد. در این شرایط، به نظر میرسد رابطه تایدواتر با سازمان بنادر بهبود یافته و توافقی برای پرداخت بدهیهای این شرکت صورت گرفته باشد. همچنین در مقایسه با سال 93، حتاید از قدرت مانور بیشتری برای شرکت در مزایدهها و مناقصهها برخوردار خواهد بود و به همراه «حسینا» در مناقصه اپراتوری بندر شهید رجایی شرکت خواهد کرد. مناقصه اپراتوری بندر شهید رجایی قرار بود در شهریور 94 برگزار شود که تا زمان انتشار این گزارش، اطلاعیه آن منتشر نشده است.
وی درخصوص شرایط نقدینگی این نماد اینچنین بیان کرد: نقدینگی این شرکت در وضعیت مناسبی قرار ندارد و برنامه شرکت برای تامین نقدینگی عمدتا بر فروش داراییهای ثابت و افزایش حجم فعالیتهای عملیاتی قرار دارد. شواهد نشان میدهد این شرکت نگرانی چندانی بابت پایین بودن نسبت جاری خود ندارد (نسبت جاری شرکت از 95/ 0 در اسفند ماه سال 92 به 82/ 0 در خرداد 94 کاهش یافته است) که این میتواند به دلیل وجود امکان چانهزنی برای پرداخت بدهیهای جاری باشد. در زمینه تامین مالی این شرکت یک خط اعتباری 60 میلیارد تومانی از بانک انصار دریافت کرده است.
همچنین شرکت به دلیل الزام سازمان بورس برای افزایش سرمایه، در نظر دارد سرمایه خود را از محل سود انباشته با 60 درصد افزایش، از 63 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان برساند. مقدمات این کار انجام شده و شرکت منتظر اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.
این تحلیلگر همچنین درخصوص چشمانداز ماههای آینده این شرکت بیان کرد: طبق گفته مدیرعامل تایدواتر، در صورت عقد قراردادهای جدید و نیاز به فعالیتهای توسعهای، این شرکت آمادگی دارد علاوه بر افزایش سرمایه فوق، یک افزایش سرمایه 50 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی انجام دهد و سرمایه خود را به 150 میلیارد تومان افزایش دهد.
وی در ادامه افزود: یکی از دلایل کاهش سودآوری شرکت در سال 93 نسبت به سال 92، شناسایی مبلغ قابل ملاحظه هزینه مطالبات مشکوکالوصول است که بعضا مربوط به حسابهای دریافتنی سالهای قبل است که برای سال 94 تداوم نخواهد داشت. به نظر میرسد فارغ از بحث تحریمها، تایدواتر از وضعیت مناسبتری در سال 94 نسبت به سال 93 برخوردار باشد و بتواند بودجه پیشبینی شده خود را محقق سازد و در صورت انعقاد قراردادهای مناسب فراتر از آن رود.
موج نوسان در «حفارس»
یاسر حمزهنژادی در ادامه و درخصوص وضعیت نماد «حفارس» گفت: شرکت حملونقل خلیج فارس در سه ماه نخست سال 94 از نظر سودآوری عملکردی خیرهکننده داشته و موفق به تحقق 44 درصد سود پیشبینی شده خود برای سال 94 بوده است. در این میان، باید توجه داشت تقریبا تمام سود خالص 5/ 1 میلیارد تومانی حفارس در عملکرد سه ماهه، از محل درآمدهای متفرقه (بهطور دقیقتر از فروش دارایی) حاصل شده است. با این وجود، فعالیت عملیاتی شرکت در چند سال اخیر همواره با زیان همراه بوده که از مهمترین دلایل زیان عملیاتی شرکت میتوان به عدم واگذاری واقعی آن به بخش خصوصی اشاره کرد.
وی در ادامه افزود: 07/ 87 درصد (معادل 303 میلیون و 920 هزار سهم) سهام شرکت حملونقل خلیج فارس متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران در تاریخ 28/ 06/ 94 با قیمت هر سهم حداقل 383تومان عرضه شد که ظاهرا هیچ خریداری برای آن نبوده است. در همین خصوص از گوشه و کنار به گوش میرسد یک هلدینگ حملونقل بهدنبال خرید بلوک حفارس است که توافقات نهایی هنوز حاصل نشده و واگذاری به روزهای آتی موکول شده است.
همچنین این شرکت اعلام کرده که طرح توجیهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اموال و داراییهای شرکت در هیاتمدیره تصویب شده و نیازمند تشریفات قانونی بعدی است. در مورد میزان افزایش سرمایه تاکنون گزارشی منتشر نشده اما طبق شنیدهها و شایعات میزان آن 400 درصد خواهد بود که نیازمند تایید توسط مراجع رسمی است. با توجه به واگذاری بلوک شرکت حملونقل خلیجفارس و به دلیل موانع قانونی، افزایش سرمایه و سایر برنامههای مالی شرکت تا پایان سال 94 ممکن نخواهد بود.
وی در انتها بیان کرد: این شرکت در نامه شفافسازی خود اعلام کرده که قراردادهای جدیدی از جمله با شرکت سایپا یدک منعقد کرده است (قرارداد سایپا یدک در تاریخ 01/ 02/ 94) که در بودجه سال 94 آورده نشده است. انعقاد این قراردادها بهطور معمول باید سودآوری شرکت را افزایش دهد. در مجموع به نظر میرسد تمام تحرکات این سهم تحت تاثیر واگذاری بلوک آن قرار گرفته است و تا زمان تعیین تکلیف نهایی، با نوسانات زیادی روبهرو خواهد بود.
«حتوکا» کمترین اثرپذیر پساتحریم
حمزه نژادی در رابطه با شرایط «حتوکا» در میان دیگر نمادهای صنعت حملونقل بیان کرد: شرکت حملونقل توکا فعالیت خود در سال 94 را با یک تعدیل منفی آغاز کرد و در دومین گزارش پیشبینی خود از سال مالی منتهی به 29/ 12/ 94، پیشبینی سود هر سهم خود را با تعدیل منفی 17 درصدی به 379 ریال کاهش داد. همچنین این شرکت در عملکرد سه ماه اول سال 94 موفق به تحقق 17 درصد از آخرین سود پیشبینی شده بوده است.
وی همچنین درخصوص فعالیتهای این شرکت بیان کرد: عمده فعالیتهای عملیاتی شرکت در سال 1393 مربوط به قراردادهای منعقده با شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، پالایش قطران زرند، فولاد هرمزگان، فولاد آلیاژی یزد و صدور بارنامه در شعب بوده است. همچنین باید این نکته بیان شود که این شرکت بهطور مستقیم تاثیر چندانی از رفع تحریم نمیپذیرد و در مقایسه با سایر شرکتهای گروه از ثبات بیشتری در سودآوری برخوردار است.
حمزه نژادی درخصوص ریسکهای این نماد بیان کرد: یکی از مهمترین ریسکهای شرکت حمل ونقل توکا، وابستگی شدید به کارفرمایان بزرگ از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن است. تمام کارفرمایان این شرکت نیز در یک صنعت قرار دارند، آن هم صنعتی که به دلیل رکود جهانی و رکود اقتصاد داخلی در شرایط نامناسبی به سر میبرد. همچنین پیشبینی میشود، رکود حاکم بر سنگ آهن و فولاد باعث کاهش حجم فعالیت شرکت حملونقل توکا و به تبع آن کاهش سودآوری خواهد شد که ممکن است این شرکت در دریافت مطالبات در زمان تعیین شده نیز با مشکل روبهرو شده و با کمبود نقدینگی برای پرداخت تعهدات مواجه شود. کما اینکه هماکنون مشاهده میشود این شرکت از نقدینگی مناسبی برخوردار نبوده. نسبت جاری این شرکت در پایان سال 93 رقم 94 درصد و در گزارش 3 ماه ابتدایی سال جاری به 67درصد بوده است.
وی در پایان بیان کرد: در مجموع، حتی در صورت رفع تحریمها نیز نمیتوان از حتوکا انتظار رشد سودآوری داشت. افزایش سودآوری شرکت منوط به بهبود شرایط واقعی اقتصاد و رونق صنایع زیربنایی خواهد بود که لااقل در کوتاه مدت قابل انتظار نیست. به نظر میرسد این شرکت در بهترین حالت بتواند بودجه سال 94 خود را پوشش دهد، مگر اینکه بتواند بازارهای هدف خود را گسترش داده و در صنایع و فعالیتهای دیگری نیز وارد شود.//یاسر حمزه نژادی، تحلیلگر بورس دنیای اقتصاد
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1403
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 13 بهمن 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 11 بهمن 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ بهمن 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 10 بهمن 1403
- 🔴کدام ساختمانها مشمول نصب نیروگاه خورشیدی روی پشتبامها میشوند؟ آیا «شرط جدید برای صدور پایانکار ساختمان»الزامیست؟ نصب پنل خورشیدی خانگی چقدر تمام میشود؟ بهمن1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ بهمن 1403
- 🔴برج های نوساز یا «شهرهای ارواح»؟ بحران خانه های نوساز ولی بلااستفاده در چین! چگونه شهر نوساز "لویانگ" در چین تبدیل به شهر ارواح شد!؟ آدر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ پاییز 1403
- 🔴تاثیر راه اندازی بازار ارز توافقی و حذف دلار نیما بر بورس چگونه خواهد بود و سهام کدام شرکتها بیشتر تاثیر می گیرند؟ نرخ دلار توافقی چند است؟ آذر 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ بهمن 1403
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 13 بهمن 1403