از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
>>مزایای کسبوکارهای «تاکسی آنلاین اسنپ» و «تاپسی»؛همه چیز درباره علت تقابل آژانسهای سنتی با تاکسی اینترنتیها+سرانجام حواشی//2 اسفند95
>>مزایای کسبوکارهای «تاکسی آنلاین اسنپ» و «تپسی»؛
>>>چه کسانی بازندگان اقتصاد اینترنت محور هستند؟
>>همه چیز درباره علت تقابل آژانسهای سنتی با تاکسی اینترنتیها
>>>>بررسی ابعاد تقابل آژانسها وتاکسی اینترنتیها// اسفند 95
>> سرانجام مشکل مجوز فعالیت اسنپ و تپسی حل شد//
اقتصاد دیجیتال - در این مقاله ضمن بررسی ابعاد تقابل آژانسها و تاکسیهای اینترنتی، مزایای کسبوکارهای جدید نیز معرفی شده. مطابق بررسیها، استارتآپهای جدید در بخش حملونقل مسافران درون شهری، سیستمی را طراحی کردهاند تا مسافران با پرداخت هزینه کمتر و البته حداقل معطلی، بتوانند بهترین خدمت را دریافت کنند. بهعلاوه امنیت استفاده از این خدمات از طریق دریافت مشخصات راننده و مسیر سفر از سوی مسافران، یکی دیگر از مزایای این نوع استارتآپها است. از سوی دیگر، مشاغل اینترنتی بیشتر از سایر بنگاههای اقتصادی خود را با تغییر و تحولات نوظهور در محیط کسبوکار همگام کرده و ضمن ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده در چرخه اقتصاد، برای بقا در محیطهای رقابتی تلاش میکنند. در این شرایط، بهنظر میرسد که با توسعه اقتصاد اینترنتمحور همگان برنده هستند و در نهایت هیچ کس بازنده نیست؛ مگر کسانی که تمایل دارند در یک شرایط انحصاری کار کنند.
همزمان با فعالیت دو استارتآپ حمل و نقل مسافر در تهران، جدال سنتیهای این بخش که همان آژانسداران هستند با اسنپ و تپسی نیز بالا گرفت؛ بهگونهایکه اعتراضهای ادامهدار آژانس داران درخصوص شیوه نوین حمل و نقل مسافر توسط این دو اپلیکیشن، به تیتر خبرهای رسانهها بدل شد. دو روز پیش هم خبری درخصوص پلمب شدن اسنپ و تپسی منتشر شد اما اتاق اصناف با رد این خبر اعلام کرد که پروندههای صدور مجوز اسنپ و تپسی در حال بررسی است و فعلا خبری از پلمب آنها نیست. در عین حال، سنتیها سعی دارند با ایجاد فضای ناآرام درخصوص فعالیت تاکسیهای اینترنتی، این دو اپلیکیشن را از میدان رقابت به در کنند. آژانسداران با استدلالهای خود تلاش کردهاند که اطمینان استفاده از این اپلیکیشنها را در جامعه کمرنگ کنند. برخی از آنها به عدم امنیت استفاده از اسنپ و تپسی اشاره دارند که بر اساس یافتههای «دنیای اقتصاد» تمامی رانندگان تاکسیهای اینترنتی با هویتی کاملا مشخص، در بخش حملونقل درون شهری فعالیت میکنند. فعالیت آنها نیز با هزینهای کمتر از آژانسها و در حداقل زمان، صورت میگیرد. این موضوع قطعا به نفع مسافران خواهد بود. از سوی دیگر منتقدان فعالیت این دو اپلیکیشن به اشتغالزدایی اسنپ و تپسی اشاره دارند و رکود فعالیت آژانسها را گواه این استدلال میدانند. این ادعای آنها نیز قابل پذیرش نیست؛ چرا که اسنپ و تپسی توانستهاند طیف وسیعتری از افراد را در بر بگیرند؛ اما سوال اینجاست که آیا اقتصاد اینترنت محور بازندهای دارد؟ در گزارش پیش رو ابعاد مختلف این موضوع درخصوص تاکسیهای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته است که در نهایت نشان میدهد با توسعه اینگونه کسبوکارها، تمام افراد جامعه برنده هستند؛ البته به جز کسانی که ترجیح میدهند در فضای غیررقابتی و کاملا انحصاری به فعالیتهای خود ادامه دهند.
اقتصاد اشتراکی در جهان با ابزارهایی همچون دنیای دیجیتال و اینترنت، روند رو به توسعهای را طی کرده است. پیش از این مدلهای اقتصاد مشارکتی در قالبهای گوناگون استفاده میشد؛ اما در اکثر این مدلها طرفین اشتراک دو یا معدود بودند. این در حالی است که هم اکنون اقتصاد اشتراکی بهدنبال درگیر کردن طرفین بیشتر در استفاده از کالاها و خدماتی است که نیازهای یک نفر را در مدت کوتاهی برطرف میکند. اقتصاد اشتراکی از دیرباز وجود داشته؛ در این مدل مالکیت یک نفر یا یک شرکت بر کالا یا خدمت به اشتراک گذاشته شده و کاملا مشخص است. توسعه فناوری موجب شده تا دامنه اقتصاد اشتراکی توسعه یابد و به یک روش جدی در کسبوکار تبدیل شود. روشی که امکان دارد به مذاق برخی خوش نیاید.
همزمان با توسعه اقتصاد اشتراکی در دنیا، توسعه کسبوکارهای دانشبنیان در ایران نیز مورد تاکید قرار دارد. در حالی که در برخی اوقات، ظهور استارتآپها که نمودی از این نوع کسبوکارها هستند، با اعتراض طیف سنتی بازار مواجه میشوند. در نتیجه سنگاندازیهایی نیز در مسیر فعالیتهای نو ظهورها صورت میگیرد. اعتراض طیف سنتی نشان میدهد که هنوز باور لازم درخصوص فعالیت استارتآپها برای این طیف بهوجود نیامده است. از سوی دیگر رقابت با کسبوکارهای نو برای سنتیهایی که سالها است روند فعالیت خود را به روز نکردهاند، نگرانکننده خواهد بود. از این رو طبیعی است که مخالفتهایی نیز در این باره صورت گیرد.
جایگاه کسبوکارهای دانشبنیان در دنیا
اقتصاد یک کشور زمانی شکوفا میشود که بستر لازم برای نوآوری و حضور در بازارهای رقابتی فراهم شود. حرکت به سوی نوآوری و ایجاد تغییر در ترکیب محصولات و خدمات در قلمرو فعالیتهای یک کسبوکار دانشبنیان قرار دارد. این کسبوکارها در تبیین و مدلسازی فرآیندهای تولید، تحقیق و توسعه، غنیسازی علمی و فنی، آموزش، پرورش و توسعه انسانی، انتقال دانش و نشر و اشاعه نوآوری در کشور نقش مهمی ایفا میکنند. در کسبوکارهای دانشبنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق مییابد. به عبارت دیگر دستاوردهای تحقیق و توسعه بهطور پیوسته از طریق سرمایهگذاری به محصول، فرآیند یا سیستمهای نوین تبدیل میشود و دسترسی به ظرفیتهای سرمایهگذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران افزایش یافته و این عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهرهبرداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است.
براساس مطالعات انجام گرفته، پایدارترین اقتصادها در جهان مربوط به اقتصادهای دانشمحور است و در این میان کسبوکارهای کوچک دانشبنیان موتور محرک و توسعه این اقتصادها هستند. براساس بررسیهای انجام شده، نوآوریها و پیشرفتهای صنعتی طی دهههای اخیر در سطح جهان، حاصل فعالیتهای نوآورانه کسبوکارهای کوچک نوآور و دانش محور بوده است. علاوه بر این محققان، اشتغال در بنگاههای کوچک بهویژه شرکتهای فناور را در دوران رکود و التهاب اقتصادی، پایدارتر از اشتغالی میدانند که توسط بنگاههای بزرگ ایجاد شده است.
اسنپ و تپسی
ایدههای نو، قابلیت تجاری بودن ایده و رقابتپذیر بودن از ویژگیهای اساسی کسبوکارهای دانشبنیان است. از این رو استارتآپها را میتوان زیرمجموعههای کسبوکارهای دانش بنیان دانست. این کسبوکارها میتوانند در توسعه فناوری و رونق اقتصادی جامعه نقش اساسی ایفا کنند.
اسنپ و تپسی بهعنوان دو کسبوکار نوظهور در بخش حملونقل مسافران در درون شهر، سیستمی جدید را به این بازار وارد کرده است. سیستمی که بهواسطه آن، مسافران با پرداخت هزینه کمتر و البته حداقل معطلی میتوانند از خدمات این دو اپلیکیشن استفاده کنند. اما این روزها اخبار ضد و نقیضی مبنی بر پلمب کردن این دو اپلیکیشن به گوش میرسد؛ هرچند پیش از این نیز فعالیت این دو، با اعتراض طیف سنتی این بخش(اتحادیه آژانسداران) همراه بود. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند اقدامات و اعتراضهایی از این دست، موجب ایجاد فضای ضد رقابتی در کشور خواهد شد. «دنیای اقتصاد» در این گزارش، مزایای استفاده از اپلیکیشنهای حملونقل درون شهری را نه تنها در ایران بلکه در دنیا بررسی کرده است.
اشتغالزایی یا اشتغالزدایی!؟
یکی از مواردی که درخصوص فعالیتهای کسبوکارهای نوظهوری همچون اسنپ و تپسی زیر ذرهبین منتقدان قرار دارد، موضوع اشتغالزدایی آنها است. منتقدان بر این باورند که اسنپ و تپسی، اشتغال را از بین میبرند؛ چرا که موجب کاهش فعالیت آژانسهای سطح شهر میشوند. این در حالی است که فعالیتهای این دو استارتآپ، نه تنها موجب اشتغالزدایی نمیشود، بلکه با انتقال اشتغال از بخشی به بخش دیگر، اشتغالزایی خواهد کرد. این انتقال اشتغال، به نفع مسافر خواهد بود و تعادلی جدید بهواسطه آن بهوجود خواهد آمد. از سویی در استارتآپها نوعی اشتغالزایی ایجاد شده که دولت در آنها هیچ دخالتی ندارد. ضمن اینکه این استارتآپها، سودآور نیز هستند و البته مزایایی نیز برای دولت دارند. بهعنوان مثال کسبوکارهای نوظهور و اینترنتی برای هرگونه خدماتی که ارائه میدهند، فاکتور را در اختیار مشتریان میگذارند. بنابراین مالیات خدمات آنها بهصورت شفاف اعلام میشود و ابهاماتی که درخصوص سایر شرکتها در مورد درآمدهای کلی و میزان مالیات آنها وجود دارد، برای کسبوکارهای اینترنتی وجود نخواهد داشت.
امنیت اسنپ و تپسی
عدم اطمینان از امنیت این دو اپلیکیشن نیز موضوعی بود که از آن بهعنوان نقطه ضعف استفاده از اسنپ و تپسی یاد شد. آژانسداران اعتقاد داشتند که این دو اپلیکیشن، ضوابط لازم را برای امنیت مسافران ندارند. این موضوع نیز در حالی مطرح میشود که ضروری است هر یک از رانندگان فعال در این دو اپلیکیشن، برای تحویل مدارک برای احراز هویت حقیقی خود، یک بار بهصورت فیزیکی در دفاتر تپسی و اسنپ حضور یابند. از سویی فعالیت رانندگان منوط به ارائه عدم سوءپیشینه است. به عبارتی به رانندگان 15 روز مهلت داده میشود که گواهی عدم سوءپیشینه خود را تحویل دهند. در صورتی که در زمان مقرر این گواهی ارائه داده نشود، آن راننده نمیتواند به اپلیکیشن دسترسی مجدد داشته باشد؛ بنابراین فعالیت رانندگان اسنپ و تپسی شناسنامهدار بوده و ادعای نا امن بودن آنها با چنین اقداماتی، رد میشود. از طرف دیگر شفافیت فعالیت اسنپ و تپسی به لحاظ اینکه مشخصات خودرو و راننده بهصورت ایمیل و پیامک به مسافر اعلام میشود، میتواند تا حدی این امنیت را تضمین کند. از سویی رصد مسیر از طریق GPS نیز بر میزان امنیت استفاده از اسنپ و تپسی میافزاید. نکته قابل توجه در استفاده از این اپلیکیشنها، ضرورت ارزیابی رانندگان ازسوی مسافران است و برعکس. چنانچه رانندگان طی یک بازه زمانی مشخص، از امتیاز کافی برخوردار نباشند، همکاری آنها با اسنپ و تپسی، قطع خواهد شد. این موضوع بیانگر آن است که پایش لحظهای از طرف مسافر در این مورد وجود دارد. البته چنین ارزیابی درخصوص مسافران نیز انجام میشود. یعنی در صورتی که در چند نوبت، رانندگان به یک مسافر، امتیاز خوبی ندهند، سرویسدهی به آن مسافر نیز قطع خواهد شد. درخصوص این دو استارتآپ یک موضوع دیگر نیز مورد توجه است. اسنپ و تپسی برای مسافران خود، یک شناسنامه مالی هم طراحی میکنند. یعنی اگر مسافری برای مدت مشخصی از این اپلیکیشنها استفاده کند، امکان استفاده از خدمات آنها برای آن مسافر در یک یا چند سفر، مشمول تخفیف خواهد شد. حتی در برخی موارد امکان استفاده از خدمات بهصورت رایگان نیز وجود دارد.
چشمانداز استفاده از تاکسیهای اینترنتی
این مدل کسبوکارها در گروه کسبوکارهای دانشبنیان قابل تعریف و طبقهبندی بوده و حمایت از آنها از مهمترین راهکارها برای ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده در چرخه اقتصاد است. این کسبوکارها بیشتر از سایر بنگاههای اقتصادی خود را با تغییر و تحولات نوظهور در محیط کسبوکار همگام کردهاند و برای بقا در محیطهای رقابتی در حال تلاش هستند. ضمن اینکه فعالیتهای آنها سبب رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال متناسب با ظرفیت نوآوری میشوند.
با نگاهی به آینده فعالیت اسنپ و تپسی میتوان به چند نکته پی برد با استفاده از این اپلیکیشنها میتوان یک مرکز اطلاعات بزرگ در طرحهای ترافیکی آینده ایجاد کرد. اگر در یک بازه زمانی فعالیت دو اپلیکیشن نام برده در سطح شهر بررسی شود، به راحتی میتوان متوجه شد که مسافران داخل شهر بیشتر از چه مسیرهایی استفاده میکنند و تردد آنها در طول روز چقدر است. از سویی اسنپ و تپسی به کاهش ترافیک نیز کمک میکنند. معمولا زمانی که مسافری برای سفر درونشهری خود به آژانسها درخواست میدهد، خودروی حامل مسافر، پس از رسیدن به مقصد، باید بدون مسافر به آژانس برگردد. این در حالی است که اسنپها در بین مسیر هم میتوانند در همان محدوده در صورت درخواست مشترکان، مسافر سوار کنند. در نتیجه نیازی نیست یک مسیر را تکسرنشین طی کنند. همچنین این دو اپلیکیشن میتوانند سفرهای درون شهری را محدود کنند. به دلیل اینکه کرایه پرداختی به اسنپ و تپسی نسبت به آژانسها کمتر است، برخی افراد ترجیح میدهند به جای استفاده از خودروی شخصی خود به منظور تردد در مناطق پر ترافیک، از این دو اپلیکیشن استفاده کنند. اسنپ و تپسی مزایای دیگری هم دارد؛ آژانسها برای فعالیت خود نیاز به مکانی ثابت دارند. ضمن اینکه خودروهای فعال در این آژانسها به پارکینگ نیازمندند. حال آنکه اسنپ و تپسی نه نیازی به مکان ثابت برای استقرار دارند و نه نیازمند پارکینگ هستند.
تغییر بافت سنتی حملونقل درون شهری
از سوی دیگر ورود اسنپ و تپسی به چرخه حملونقل موجب ایجاد تغییراتی در بافت سنتی حملونقل شهری شده است. به دنبال فعالیت دو اپلیکیشن، آژانسداران نیز سعی کردهاند با استفاده از شیوههای نوین، از میدان رقابت بیرون نروند. بنا به گفته یکی از آژانسداران تهران، 40 آژانس دار فعال در نقاط مختلف این شهر قراردادی را بین خود منعقد کردهاند که بر این اساس، خودروهای فعال در هر یک از این آژانسها، در صورتی که مسافری را به مقصد رساندند، خود را به نزدیکترین آژانس طرف قرارداد آن منطقه معرفی کرده و برای سرویسدهی مجدد، اعلام آمادگی میکنند. این موضوع نشان میدهد که کسبوکارهایی که بهصورت سنتی در حوزه نقلوانتقال در بازار سفر وجود دارد، متوجه ضعف خود شدهاند و به این عرصه رقابت راه یافتهاند. عملا این آژانسها کاری میکنند که از این بازار جا نمانند و اتفاقا این موضوع میتواند به نفع آنها باشد.
نمونههای موفق کسبوکارهای اینترنتی در جهان
نخستین نمونه جهانی تقریبا مشابه اسنپ یا تپسی که میتوان به آن اشاره کرد «اوبر» است. این کسبوکار پرطرفدار با اپلیکیشنی کار میکند که روی گوشی نصب میشود و هرکسی که درخواست خودرو داشته باشد از طریق آن و با کمک مکانیاب گوشی درخواست خود را ثبت میکند و نزدیکترین خودرو به سرعت در محل حاضر میشود. به گزارش گروه اقتصاد بینالملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، یک مرکز تحلیل دادهها به نام «سیمیلار وب» که میزان دسترسی و استفاده از اپلیکیشنهای درخواست خودرو بر گوشیهای اندروید را در 171 کشور جهان مورد بررسی قرار داده، به این نتیجه رسیده است که اپلیکیشن «اوبر» بزرگترین نقشآفرین در بخش وسیعی از جهان شامل آمریکای شمالی، بخش اعظم اروپا، آفریقا و آمریکایجنوبی است. این کسبوکار که در سانفرانسیسکو پاگرفت، ابتدا در آمریکا به یکی از محبوبترین کسبوکارهای اینترنتی تبدیل شد تا جایی که 21 درصد از گوشیها و تبلتهای اندرویدی آمریکا به اپلیکیشن آن مجهز شدند. این در شرایطی است که بزرگترین رقیب داخلی اوبر به نام «لیفت» موفق شده بود تنها 3 درصد از ابزارهای اندرویدی را به اپلیکیشن خود مجهز کند. در سالجاری 150 میلیون نفر از افراد بالغ آمریکایی از خدمات خودروهای اشتراکی یا سایر انواع خدمات حملونقل اقتصاد اشتراکی (اقتصاد اینترنت محور) استفاده میکنند که این تعداد افزایشی 5/ 20 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. در واقع رشد اینگونه کسبوکارها در آمریکا در حال طی کردن نقطه اوج خود است و در شرایطی که رشد استفاده از حملونقل اقتصاد اشتراکی (اقتصاد اینترنت محور) در آمریکا طی سال 2016 همچنان دو رقمی بوده است، انتظار میرود از این پس اوج خود را پشتسر بگذارد و با نرخ رشد تک رقمی به روند توسعه خود ادامه دهد. موفقیت اینگونه استارتآپهای محبوب اما تنها به آمریکا محدود نشده است. در سپتامبر 2014 ضریب نفوذ اپلیکیشن «اوبر» در بازار هند 02/ 5 درصد بود که در سپتامبر 2015 به 59/ 10 درصد افزایش یافت. ضریب نفوذ اپلیکیشن اوبر در سپتامبر 2014 در کلمبیا 04/ 1 درصد بود که در سال 2015 به 61/ 4 درصد افزایش یافت. در سنگاپور در سپتامبر 2014 ضریب نفوذ این اپلیکیشن 17/ 2درصد بود که در سپتامبر 2015 به 95/ 3درصد افزایش یافت. اما سریعترین رشد در بازار برزیل روی داده است؛ طی این دوره ضریب نفوذ این اپلیکیشن رشد خوبی داشته و از 56/ 0درصد به 14/ 2 درصد رسیده است. در روسیه، ضریب نفوذ اپلیکیشن اوبر در سپتامبر 2014 برابر با 40/ 0 درصد بوده که در سپتامبر 2015 به 98/ 0 درصد افزایش یافته است. ضریب نفوذ این اپلیکیشن در بریتانیا نیز رشد کرده و از 80/ 0 درصد در سپتامبر 2014 به 30/ 2 درصد در سپتامبر 2015 رسیده است.
رقابت با سنتیها
تحلیلگران بر این باورند که در آمریکا رقبای سنتی اوبر هم تسلیم نخواهند شد و همچون سالهای گذشته برای حفظ سهم خود در بازار تلاش خواهند کرد، رقابتی نفسگیر که تاکنون به نفع اوبر و استارتآپهای نوپا تمام شده است. اسکار اوروزکو، تحلیلگر مرکز «ایی مارکتینگ» میگوید: «در شرایطی که اوبر در شهرهای بیشتری از آمریکا مورد استقبال قرار میگیرد، انتظار داریم در سال پیشرو تقاضا برای حملونقل اینترنت محور همچون اوبر با کمی کاهش روبهرو شود که علت عمده آن تداوم رقابت سرویسهای تاکسیهای سنتی است.»//دنیای اقتصاد
تکمیلی:
>> سرانجام مشکل مجوز فعالیت اسنپ و تپسی حل شد//
در جلسه ۲ معاون رئیس جمهور و ۲ وزیر با فعالان کسب و کارهای اینترنتی مقرر شد، اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی متشکل از فعالان این حوزه به عنوان مرجع مجوزدهی و نظارت دولت بر فعالیت آنها تشکیل شود.
به گزارش قارس ، جلسه هماندیشی دولت با کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری، معاون علمی و فناوری جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و معاون وزیر صنعت به عنوان نماینده این وزارتخانه امشب در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
در این جلسه وزیر ارتباطات با اعلام عدم حضور وزیر دادگستری در جلسه به دلیل فشردگی برنامه کاری گفت: آقای پورمحمدی تأکید داشتند که اگر جلسه در روز دیگری برگزار شود مصر به حضور در این جلسه هستند اما موافقت خود را با برگزاری این جلسه اعلام کردند.
در این جلسه نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهم موضوعات مطرح شده از سوی فعالان کسب و کارهای اینترنتی گفت: پس از ساعتها بحث و بررسی مشخص شد که فعالان این عرصه در چالشهایی اتفاق نظر دارند که مشکل تشخیص مالیاتی و ممیزی، مشکل بیمه و قرارداد، چند متولیگری مراجع صدور مجوز، حریم حقوقی در فضای مجازی، برخورد قضایی، عدم وجود صندوقهای خطرپذیر، عدم وجود کمکهای غیرنقدی، مشکل سربازی، لزوم تفسیر قانون اصناف و رایگان نبودن پهنای باند ارسال از مهمترین چالشهای آنها است.
محمود واعظی در این جلسه با بیان اینکه در حاشیه دولت همواره درباره کسب و کارهای اینترنتی مشورت میکنیم، گفت: دولت حامی این کسب و کارها است اما ملاحظه این است که باید این کار آرام و بدون خونریزی انجام شود. زیرا آنهایی که به کسب و کارهای سنتی مشغولند حق ادامه فعالیت دارند و باید دورهای را برای گذر به مدرنیته پیشبینی کنیم.
همچنین در این نشست علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: به خاطر ماهیت بازار فناوری اطلاعات اکنون بخش خصوصی از دولت در این بازار جلو زده است.وی گفت:دولت برنامه ایجاد سالانه یک میلیون شغل را دارد که برای ایجاد سالانه 300 هزار شغل نیازمند اشتغال در حوزه ICT هستیم. به گفته وی، امروز مقررات در حوزه ICT نیازمند بازنگری است همچنان که عنوانی برای کارگران برای این حوزه نداریم و از عنوان کارگران دانشجو استفاده میکنیم. ربیعی گفت: مقررات کار و مقررات تأمین اجتماعی لازم برای حوزه ICT تدوین شود و پیشنهاد کرد سند توسعه کسب و کار در فضای مجازی تا 2 ماه آینده تدوین و به صورت لایحه ارائه شود. وزیر کار همچنین پیشنهاد کرد که اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی متشکل از تمامی فعالان این عرصه تشکیل شود.
ربیعی در پاسخ به سؤال فارس که پرسید با تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی آیا مشکل مجوز فعالیت اسنپ و تپسی از طریق دریافت مجوز از این اتحادیه حل میشود، گفت: گام اول این است که مجوزهای صنفی را صادر کنیم که قدرت نظارت دولت را افزایش میدهد و در گام دوم تشکلهای صنفی را خواهیم داشت که مسیر گفتوگوی دولت با فعالان این عرصه را باز میکند.
انصاری معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز گفت: ایجاد اتحادیه صنفی مهم است اما باید به ارتباط اتحادیه صنفی الکترونیکی و اتحادیه صنفی سنتی نیز توجه داشته باشیم تا جنگ اتحادیهها رخ ندهد. وی با اشاره به پیشنهاد ربیعی برای تدوین سند توسعه کسب و کار در فضای مجازی گفت: تدوین سند اقدامات را با تأخیر مواجه میکند در حالی که بسیاری از قوانین فعلی با آییننامه مناسب شرایط جدید میشوند و نیاز به قانونگذاری جدید ندارد.وی خاطرنشان کرد: 8 محور اقتصاد مقاومتی که تا 15 اسفند از سوی دولت تبیین خواهد شد فرصت خوبی است که بازنگریهای لازم در قوانین موجود را در صورت نیاز در آن بگنجایم.انصاری درباره گلایه از نبود مالکیت فکری نیز گفت: لایحه مالکیت فکری در دو بخش فکری هنری و صنعت به مجلس ارائه شده که اگر نیاز به اصلاحات در این زمینه وجود دارد هماکنون از طریق این لایحه قابل انجام است.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز بزرگترین مشکل فعلی را فضای بسته کسب و کار عنوان کرد و گفت: همواره در کسب و کارهای نوین دعواهایی وجود دارد اما فعالان این عرصه باید محکم باشند.ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار داشت: فشار تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات از یکسو و کشش بازار از سوی دیگر باعث شکلگیری کسب و کارهای اینترنتی شده است که عمده فعالان آن از طیف جوان هستند. به گفته وی، سیاست کلی این است که تمام کسب و کارها اگر امکان الکترونیکی شدن دارند باید الکترونیکی شوند و دولت برای الکترونیکی شدن کسب و کارها حمایت و دخالت میکند تا در نهایت تفکیکی به نام اتحادیه صنف کسب و کارهای اینترنتی و اتحادیه صنف کسب و کار سنتی در کشور نداشته باشیم.وی گفت: هماکنون بسیاری از کسب و کارهای نوین عرضه نشدهاند و برای مثال اگر در فینتک (حوزه مالی و پرداخت) کسب و کارهای نوین وارد شوند بانکها که اساساً نهادهای محافظهکار هستند واکنش نشان خواهند داد.
یدالله صادقی سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت با اشاره به اصلاح آییننامه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی که در سال قبل تدوین شده گفت: در این آییننامه کسب و کارهای اینترنتی نماد اعتماد و مدارک کسب و مجوز را از یک جا دریافت میکنند.وی گفت: تاکنون تلاش کردیم تا فعالان مجازی را حمایت و صاحبان کسب و کارهای سنتی را توجیه کنیم که در برابر تحولات جدید که به نحو زیادی به نفع جامعه است نمیتوان جلوی مواهب جامعه را گرفت.صادقی افزود: با تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی از طریق این اتحادیه امکان صدور مجوز فعالیت توسط خودشان فراهم میشود و علاوه بر این حضور فعالان این بازار در یک نهاد برای آنها قدرت مذاکره ایجاد میکند و پس از تشکیل این اتحادیه امکان تفکیک فعالیتها و بستهبندی نیز وجود دارد.
>>> بیشتر بخوانید:
>> سرمایهگذاریMTN ایرانسل درسرویس «تاکسی آنلاین اسنپ» با"گروه اینترنت ایران" مالک «اسنپ»،«بامیلو» و«زودفود»
>>همه چیز درباره رمز موفقیت "دیجی کالا " بهترین وب سایت تجارت الکترونیک ایران
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1402
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 30 آبان 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 30 آبان 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ آبان 1403
- 🔴همراه با مخاطبان وب سایت بورس نگار>>> محلی برای انعکاس دیدگاه ها و نطرات مخاطبان گرامی وب سایت بورس نگار
- 🔴همه چیز درباره تتر وفرق آن با دلار: چگونه تتر بخریم؟ چگونه از نرخ تتر روند دلار را پیش بینی کنیم؟ چرا اهمیت تتر در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیاست؟
- 🔴بررسی روند قیمت دلار آزاد و مقایسه آن با دلارحواله و اسکناس نیمایی؛ چرا دلار گران می شود؟ دلار چقدر رشد می کند؟ مهر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس درتایم معاملات +جدیدترین خبرها، اتفاقات، شنیده ها وحواشی بازارها/ تابستان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴چه خبر از مجامع 98 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی/دعوت سهامداران وپارس، خودرو، سایپا به مجمع/28 اسفند98
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403