کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

در صورت توافق هسته ای >>> تكليف تأسیسات زيرزميني سایت فردو چه خواهد شد؟؟ / 9 فروردین 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 10 دقيقه

 

دیپلمات ایرانی حاضر در لوزان: سایت فردو با پتانسیل غنی‌سازی باقی خواهد ماند ... / 8 فروردين 94


 دیپلمات ایرانی با تاکید بر اهمیت حفظ ماهیت و پتانسیل سایت غنی‌سازی فردو گفت: این سایت از ابتدا با هدف آلترناتیو برای سایت غنی‌سازی نطنز ایجاد شده است و در توافق جامع نیز این پتانسیل باقی می‌ماند.

 به گزارش  (ایسنا)، یکی از مهم‌ترین موضوعات عمده در مذاکرات جامع هسته‌ای مساله فردو و باقی ماندن این سایت به شکل حقیقی خود است. سایت فردو با ظرفیت 3 هزار سانتریفیوژ به عنوان آلترناتیو سایت نطنز با توجه به نگرانی‌های ناشی از تهدید احتمالی نظنز ایجاد شد.

 یک دیپلمات ایرانی در این‌باره به خبرنگار ایسنا‌ گفت: اگر در آینده خطری سایت نطنز را تهدید کند باید از سایت فردو بتوانیم استفاده کنیم، از این رو مهم است که پتانسیل این سایت در چارچوب توافق جامع حفظ شود و حفظ این پتانسیل یک ضمانت برای ایران است.

 موضوع فعالیت سایت فردو از جمله موضوعاتی است که راه‌حل مورد نظر برای آن به دست آمده است و دو طرف از این موضوع عبور کرده‌اند.

 به گفته مقامات ایرانی موضوع "تحقیق و توسعه" و "تحریم‌ها" هنوز به طور خاص روی میز مذاکره‌ هستند و اختلاف‌نظرها درباره آنها هنوز حل نشده است. مقامات غربی خواستار کنار گذاشته شدن تحقیق و توسعه ایران در زمینه نسل‌های جدید سانتریفیوژ هستند. هم‌چنین هنوز موضوع لغو کامل تحریم‌ها در ابعاد و سطوح مختلف مورد بحث است.

 

++++++++++++++++++

 

تكليف تأسیسات زيرزميني فردو چه خواهد شد؟؟ / 19 اسفند 93

تأسیسات فردو با تغییر کاربری باقی می‌ماند همچنین رآکتور آب سنگین اراک بر اساس طرح ایران باقی خواهد ماند و تأسیسات فردو که 80 متر زیر زمین است فعالیت می‌کند؛ البته بر اساس تغییر کاربری و مزایا و محدودیت‌های سازمان انرژی اتمی. همچنین رفع تمام تحریم‌های مالی، بانکی و اعتباری در سطح آمریکا و اروپا از روز اول اجرای توافق در دستور کار است. 

 یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: موضع قوی و قاطع ما در توافق جامع خاتمه یافتن تحریم‌های شورای امنیت و خارج شدن موضوع هسته‌ای ایران از ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل و برگشتن همه چیز به شرایط عادی است. 

 به گزارش ایسنا، داوود محمدنیا، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در سخنانی در همایش "جایگاه فناوری هسته‌ای در توسعه علمی و اقتصادی حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی"، گفت: هدف ما در پایان مذاکرات عادی‌سازی موضوع هسته‌ای و رفع تمام فشارهای ظالمانه و باز نگه داشتن مسیر تحقیق و توسعه و استفاده ملت از حقوق مسلم خود در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. 

امیدوارم با رفع محدودیت‌ها فرصت‌های علمی موجود را با قدرت و اقتدار طی کنیم 
وی گفت: امیدوارم توافق جامع هسته‌ای در زمانی که دور از دسترس نباید باشد اتفاق بیفتد و ما بتوانیم با رفع محدودیت‌ها فرصت‌های علمی موجود را با قدرت و اقتدار طی کنیم. 

 وی با طرح این پرسش که چرا فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در زمان رژیم پهلوی مورد پذیرش قدرت‌های وقت بود امروز در جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش نیست، گفت: در زمان رژیم پهلوی 5 کیلوگرم اورانیوم 93 درصد در اختیار ایران قرار داشت. اما فعالیت‌های صلح‌آمیز ما در چارچوب انقلاب اسلامی به یک بحران بین‌المللی تحت فصل 7 منشور سازمان ملل و ناقض صلح و امنیت بین‌الملل مطرح شد. ریشه این رویکرد قدرت‌های بزرگ با فعالیت‌های هسته‌ای ایران به رسالت انقلاب اسلامی و ایدئولوژی آن بازمی‌گردد. 

کسانی که موضوع خروج از NPT را مطرح می‌کنند مطمئناً آگاهی کافی ندارند 
محمدنیا با تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: ایران هیچ وقت از معاهدات بین‌المللی و نیز NPT خارج نشده و نخواهد شد و کسانی که موضوع خروج از NPT را مطرح می‌کنند مطمئناً آگاهی کافی ندارند. کسی که از NPT خارج می‌شود می‌خواهد به دنبال بمب برود در حالی که ایران سردمدار استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. با وجود این‌که ایران با محدودیت‌ها و تهدیدهای مختلف در این عرصه مواجه بوده اما در طول زمان به تعهداتش پایبند بوده است. 

پایان مذاکرات هسته‌ای در خوشبینانه‌ترین شکل خود هم به معنای پایان مناقشه ایران و غرب نخواهد بود 
وی گفت: آمریکا و نظام سلطه ایدئولوژی و رسالت انقلاب اسلامی را تحمل نکرده و نخواهند کرد و قطعاً مذاکرات هسته‌ای در خوشبینانه‌ترین شکل خود هم که به پایان برسد به معنای پایان مناقشه ایران و غرب نخواهد بود. 

تهدیدانگاری درباره جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در دستور کار آمریکا بوده است 
این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای که از مذاکرات مسقط که در دولت قبل انجام شد در مذاکرات حضور دارد، اظهار کرد: آمریکایی‌ها یک سنت دیرینه دارند که هر وقت با یک پدیده مواجه می‌شوند که می‌خواهند آن را در انزوا و محدودیت قرار دهند و یا با آن برخورد کنند، آن را به تهدید جهانی تبدیل می‌کنند و دشمن خود را دشمن بین‌المللی معرفی می‌کنند و جبهه‌های متعددی در برابر آن پدیده باز می‌کنند. تهدیدانگاری درباره جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در دستور کار آمریکا بوده است و مصداق آن ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت بوده است. آنها تلاش کردند ایران را تحت ماده 41 و 42 فصل 7 منشور سازمان ملل ببرند. البته آنها هیچ وقت نمی‌توانند ماده 42 (استفاده از زور علیه یک کشور) فصل 7 را درباره ایران محقق سازند چرا که جرأت این کار را ندارند. 

 وی ادامه داد: آمریکایی‌ها پیش از این دو بار تلاش کردند که موضوع را در شورای امنیت مطرح کنند. یک بار در قضیه تصرف سفارت آمریکا در ایران در سال 58 و یک بار پیش از پذیرش قطعنامه 598. آنها از تابستان سال 82 شروع به برخوردهای سیاسی و بهانه‌جویی‌های امنیتی در پرونده هسته‌ای ایران کردند. برخی در کشور تصور می‌کردند که با ارائه بحث‌های فنی موضوع حل می‌شود. اما در هر حال مسأله به یک مشکل سیاسی و امنیتی تبدیل شد و در نهایت پرونده با رأی شورای حکام به شورای امنیت ارجاع شد. 

ارجاع ایران به شورای امنیت پایان دنیا و به نوعی رو به قبله شدن ما نبود 
وی گفت: رژیم صهیونیستی به همراه منافقین تمام توان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی‌شان را به کار گرفتند تا مسأله هسته‌ای ایران را به یک بحران تبدیل کنند و دلایل فنی مورد ادعای آنها پنهان‌کاری ایران در موضوع غنی‌سازی و آب سنگین بود. اما با همه این تحولات ارجاع ایران به شورای امنیت پایان دنیا و به نوعی رو به قبله شدن ما نبود. 

 موضوع ایران از 31 جولای 2006 در شورای امنیت مطرح شد. اما اتفاقی که آنها به دنبالش بودند رخ نداد که این مسأله حاصل مقاومت ملت و رهنمودهای رهبری و حرکت‌های منسجم سیاسی و قوی است که در دولت‌های مختلف صورت گرفته است. 

 محمدنیا گفت: با وجود قطعنامه‌های شورای امنیت که خواستار تعلیق کامل غنی‌سازی و تحقیق و توسعه در ایران شده است فعالیت‌های ایران ادامه یافت. این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، خاطرنشان کرد: اولویت نظام خروج از وضعیت کنونی است. 

با آمریکایی‌ها دو دور در مسقط در زمان احمدی نژاد و سه دور در زمان آقای روحانی گفت‌وگو کردیم 
وی با اشاره به طرح مذاکره با آمریکا در دولت قبل،‌ گفت: با آمریکایی‌ها دو دور در مسقط در زمان احمدی نژاد و سه دور در زمان آقای روحانی گفت‌وگو کردیم و از همان موقع (دولت قبل) طرح مذاکرات و اساس آن مبتنی بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای، غیرامنیتی سازی موضوع هسته‌ای، رفع موانع توسعه‌ای و مهار بحران بود. ما از همان ابتدا به دنبال آن بودیم که سایه فصل 7 منشور سازمان ملل را از سر ایران برداریم و اگر این اتفاق نیفتد انگار هیچ دستاوردی در مذاکرات نداشته‌ایم. اگر در این نقطه به تفاهم برسیم و چارچوب کار به دست آید توافق حاصل شده است. چرا که فعالیت‌های 

حتماً دوره اجرای توافق بیش از 10 سال تحت هیچ شرایطی نخواهد بود 
محمدنیا در ادامه سخنانش گفت:‌ تحریم‌های اقتصادی(تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا) حتماً در روز اول اجرای توافق جامع رفع خواهد شد. البته مشکلات اقتصادی ما در بخشی به خاطر تحریم‌ها و در بخش دیگر ناشی از مسائل دیگر است. تحریم‌های اقتصادی و برداشتن آنها در اولویت دوم ماست. اولویت اول ما خروج پرونده هسته‌ای از شورای امنیت و برگشتن به روال اولیه است و حتماً دوره اجرای توافق بیش از 10 سال تحت هیچ شرایطی نخواهد بود. 

در دوره 10 ساله محدودیت‌هایی را می‌پذیریم در ازای آنکه مزایایی را به دست می‌آوریم 
وی به حوزه راستی آزمایی و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوره اجرای توافق احتمالی جامع اشاره کرد و افزود: راستی‌آزمایی بر اساس قوانین پادمانی است و در صورت تصویب مجلس بر اساس پروتکل الحاقی خواهد بود. البته ما در دوره 10 ساله محدودیت‌هایی را می‌پذیریم در ازای آنکه مزایایی را به دست می‌آوریم. 

 وی با اشاره به حضور علی‌اکبر صالحی در مذاکرات، گفت: نقشه فنی خوبی با حضور آقای صالحی در مذاکرات ترسیم شده است و بر همین اساس با توافقی موافقت می‌کنیم که هیچ یک از حقوق و دستاوردها و مزایای هسته‌ای کشور در آن تضییع نمی‌شود. 

هیچ یک از مذاکرات برگزار نمی‌شود مگر آن‌که دو شب قبل از آن دستور کار با نظر مسئولین و نظر آقا تعیین شود 
محمدنیا با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که با توافق خوب موافقم، گفت: رسیدن به یک توافق خوب در دستور کار ما بوده است و هیچ یک از مذاکرات هسته‌ای برگزار نمی‌شود مگر آن‌که دو شب قبل از مذاکرات دستور کار با نظر مسئولین و نظر آقا تعیین شود. 

رآکتور آب سنگین اراک بر اساس طرح ایران باقی خواهد ماند 
وی ادامه داد: یک توافق خوب توافقی است که مسیر توسعه هسته‌ای کشور را بدون هیچ مشکلی باز بگذارد و دستاوردهای فعلی ما هیچ کدام نابود نمی‌شود. از اولین روز مذاکرات در مسقط که بنده در آن حضور داشتم تا امروز موضع گروه 1+5 تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران بوده است. اما امروز در سند جامع همه فعالیت‌های و تأسیسات هسته‌ای ایران وجود دارد و غنی‌سازی صنعتی نیز جز آن است. همچنین رآکتور آب سنگین اراک بر اساس طرح ایران باقی خواهد ماند و تأسیسات فردو که 80 متر زیر زمین است فعالیت می‌کند؛ البته بر اساس تغییر کاربری و مزایا و محدودیت‌های سازمان انرژی اتمی. همچنین رفع تمام تحریم‌های مالی، بانکی و اعتباری در سطح آمریکا و اروپا از روز اول اجرای توافق در دستور کار است. مشاور حقوقی وزیر امور خارجه، تأکید کرد: تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران که منشأ هسته‌ای ندارد باید برداشته شود و این موضع قوی و قاطع ماست که این تحریم‌های خاتمه یابد و پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت و فصل 7 مننشور خارج شده و به شرایط عادی بازگردد.  

 

خواستار مذاکراتی عزتمند برای کشور هستیم 
وی در پایان گفت: ما خواستار مذاکراتی عزتمند برای کشور هستیم. ترکیب تیم مذاکره کننده به گونه‌ای است که اعضای آن باتجربه و شناخت کافی هستند و دعا می‌کنیم سایه مقام معظم رهبری مستدام و حمایت ایشان از تیم هسته‌ای که همیشه بزرگترین پشتیبان ما بوده‌اند برقرار باشد و حل موضوع هسته‌ای به عنوان برگی از تاریخ ایران به سلامت و پیروزی رقم بخورد.

تكليف تأسیسات زيرزميني فردو چه خواهد شد؟؟ / 19 اسفند 93 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان