از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
همه چيز درباره "تسلا" خودرویی که در ۳ دقیقه شارژ میشود و صفر تا ۱۰۰ را در كمتر از سه ثانیه میپیماید
همه چيز درباره "تسلا" خودرویی که در ۳ دقیقه شارژ میشود و صفر تا ۱۰۰ را در كمتر از سه ثانیه میپیماید
همه آنچه درباره خودروهای تمام الکتریکی تسلا دوست دارید بدانید
تسلا؛ این هیولای برقی جذاب، یک رویای دست نیافتنی برای مردم عادی نیست...
اگر بتوان یک نفر را در دنیای صنعت از نظر هوشمندی و آینده نگری و جاهطلبی با استیو جابز مقایسه کرد آن شخص کسی نیست جز الون ماسک. و اگر تنها یک شرکت را بتوان از نظر جذابیت و محبوبیت در دنیای خودرو با اپل در دنیای کامپیوتر مقایسه کرد آن شرکت قطعا« تسلا موتورز» است. این شرکت آمریکایی روی ساخت خودروهای تمام الکتریکی کار میکند اما بهدلیل داشتن تخصص در زمینه ساخت باتری خود یکی از تامینکنندگان باتری خودروهای برقی دیگر بازار هم هست. همچنین این شرکت روی استفاده از باتری در خانههای هوشمند هم فعال است. شرکت تسلا هماکنون با آرم اختصاری TSLA در بورس نیویورک حضور دارد و دو سال قبل برای نخستین بار به سودآوری رسید. تسلا را به خاطر خودروهایش میشناسند اما این خودروها جذابیتی ورای خودروهای معمولی دارند و شاید از جهت جذابیت و امکانات به سوپرخودروها (مانند لامبورگینی و بوگاتی) نزدیک اند، اما با قیمتی حدود ۳۵ هزار دلار (حدود ۱۲۰ میلیون تومان) در رده خودروهای با قیمت متوسط بازار قرار میگیرند. به همین دلیل خودروهای جذاب تسلا یک رویای دست نیافتنی برای مردم عادی نیست.
تسلا رودستر نخستین محصول شرکت تسلا بود که اولین خودرو تمام اسپرت جهان نام گرفت. محصول دوم این شرکت مدل S نام داشت که یک سدان لوکس الکتریکی بود و دو خودرو بعدی مدلهای X و 3 نام گرفتهاند. نخستین محصول تسلا یعنی تسلا رودستر نخستین خودرویی بود که از باتریهای لیتیوم - یون بهره میبرد. با این باتری این خودرو میتوانست با هر شارژ تا ۲۰۰ مایل (۳۲۰ کیلومتر) مسافت را طی کند. در بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تسلا از مدل رودستر ۲۲۵۰ دستگاه خودرو را در ۳۱ کشور جهان به فروش رساند. این شرکت عرضه مدل S را از مارس ۲۰۰۹ آغاز کرد و در دسامبر سال ۲۰۱۲ تقریبا ۳هزار نفر بهطور تمام وقت در این شرکت مشغول بهکار بودند. این تعداد در سال ۲۰۱۴ به ۶هزار نفر رسید.
آقای خاص
در ماه جولای سال ۲۰۰۳ مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ با سرمایهگذاری اولیه این شرکت را راهاندازی کردند. هر دو نفر تا پیش از پیوستن الون ماسک نقشهای کلیدی در مدیریت شرکت داشتند. ماسک با یک سرمایهگذاری در فوریه ۲۰۰۴ به هیاتمدیره تسلا پیوست. هدف آنها از ابتدا تولید خودروهای اسپرت الکتریکیگرانقیمت، سپس تولید سدانهای مقرونبهصرفه تمام الکتریکی بود. در چندین دوره سرمایهگذاری الون ماسک سهام خود را در تسلا افزایش داد وهماکنون با داشتن ۲۸ درصد از سهام شرکت بزرگترین سهامدار آن است. شرکت تویوتا (۲۷ درصد) و دایملر (۱۴ درصد) سهامداران بزرگ بعدی این شرکت هستند. در سال ۲۰۱۰ تسلا قدم به بورس نیویورک گذاشت و در همان روزها از شراکت استراتژیک با تویوتا خبر داد. همچنین این شرکت تنها شرکت خودروسازی آمریکا است که یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری از دولت آمریکا گرفته است. شاخص تسلا در بورس در سال ۲۰۱۳ جزو ۱۰۰ شاخص برتر Nasdaq بود. استراتژی الون ماسک به تدریج بر کل محصولات این شرکت سایه انداخته است. درحالیکه مدل اولیه خودرو یعنی روستر ۱۰۹هزار دلار قیمت داشت مدل بعدی یعنی S با قیمت ۵۷ هزار دلار به بازار عرضه شد و مدل جدید 3 حالا قیمتی نزدیک به ۳۵ هزار دلار دارد. ایده تسلا برای ساخت خودروی تمام الکتریکی ونه حتی هیبریدی افتخارات زیادی را برای الون ماسک به ارمغان آورد. او در سال ۲۰۱۰ جایزه مدیر برتر نوآور صنعت خودرو را از آن خود کرد و امروزه یکی از نوآورترین افراد جهان به حساب میآید.
مدل تجاری خاص
مدل فروش خودروی تسلا هم خاص است. این شرکت در فروشگاههای بزرگ گالریهایی را برای نمایش خودرو درست کرده که خریداران تنها از طریق این مکانها میتوانند خودروهای شرکت را ببینند و انتخاب کنند. بر خلاف سایر خودروها خریداران نمیتوانند ماشینهای تسلا را از فروشگاههای ماشین و دلالان خودرو خریداری کنند، آنها ماشینها را در گالریهای خودرو میبینند و سپس از طریق وب سایت تسلا سفارش می دهند. محدودیتها علیه تسلا کم نیست و بهدلیل کار نکردن با شرکتهای دلالی فروش خودرو و انتخاب استراتژی فروش آنلاین از سوی بسیاری از ایالتها محدودیتهایی علیه فروش این شرکت اعمال شده است. در واقع هدف تسلا این بوده که شرکتهای دلالی خودرو را- که در سیاستهای ایالتی آمریکا نفوذ زیادی دارند - به نفع مشتریان کنار بگذارد و مستقیما خودرو را به خود آنها عرضه کند. همین موضوع باعث عصبانیت زیاد بسیاری از شرکتهای دلالی فروش خودرو شده که حاکمیت فروش همه محصولات دیگر شرکتهای خودروسازی را - به جز تسلا - در اختیار دارند. هماکنون در آمریکا و زیر فشار شرکتهای قدرتمند دلالی خودرو ۴۸ ایالت فروش مستقیم خودرو از شرکت سازنده به مشتریان را ممنوع کردهاند. حتی کار به جایی رسیده که همین گروه شکایتهای قانونی متعددی را علیه تسلا در دادگاههای آمریکا طرح کردهاند.
به همین دلیل ایالتها در آمریکا هماکنون به دو جبهه له یا علیه تسلا تقسیم شدهاند. ایالتهایی چون نورث کارولینا و نیو همپشایر در کنار تسلا ایستادهاند و ویرجینیا و تگزاس علیه این شرکت موضع گرفتهاند.
تکنولوژی خاص
مهمترین ویژگی خودروهای تسلا در تکنولوژی باتری آن است، هر چند خودروهای الکتریکی کم و بیش شبیه به هم به نظر میرسند، اما تسلا تنها شرکت خودروسازی است که از باتریهای با فرمت سلول بزرگ استفاده نمیکند و به جای آن از باتریهای سلولی لیتیوم- یونی بهره میبرد که بسیار کوچکترند. از این جهت باتریهای بهکار رفته در تسلا بسیار شبیه باتریهایی است که در لپتاپها یا سایر دستگاههای کامپیوتری استفاده میشود. باتریهای بهکار رفته در خودروهای تسلا نمونه خاصی از این نوع باتریها هستند که ارزانتر و سبکتر از نمونههای فعلی باتری لیتیوم-یونی هستند. با این حال این باتریها از تکنولوژی بهره میبرند که آنها را در برابر آتش گرفتن محافظت میکند.با توجه به تعداد و ظرفیت باتریها تسلا قیمتهای مختلفی را روی خودروهای خود ارائه میدهد. بهعنوان مثال هر چه کیلووات باتری بیشتر باشد قیمت آن برای خریدار هم گرانتر تمام میشود. افزایش ظرفیت باتری باعث میشود که خودرو دیرتر نیاز به شارژ داشته باشد. در مدل اولیه رودستر تسلا باتریها را در پشت صندلیها تعبیه کرده بود اما در مدل S این شرکت باتریها را در کف خودرو قرار داد که هر چند باعث شد که فضای داخل کابین خودرو بیشتر شود اما باتریها در معرض ریسک ضربه خوردن از زیر خودرو قرار میگرفتند. تسلا این ریسک را با قرار دادن یک صفحه آلومینیومی ۶ میلیمتری کاهش داد. نکته این بود که این باتریهاهم قابل تعویض بودند به این ترتیب خودروها با مراجعه به مراکز شارژ باتری تسلا طی ۹۰ ثانیه بهطور رایگان باتری خود را تعویض کرده و به راه میافتادند. سیستم دوموتوره که All Wheel Drive نام دارد در واقع اتصال دو موتور به دو محور جلویی و عقبی خودرو است که بهطور مستقل و به شکل دیجیتالی کنترل میشود. به همین دلیل این موتورها که در نوع S بهکار رفته مدل بسیار کوچک و سبک است و همین سرعت فوقالعادهای به خودرو میدهد. همچنین تکنولوژی Autopilot که نوعی کمک راننده است ترکیبی از دوربینها، رادار و سنسورهای ۳۶۰ درجهای است که با تحلیل ترافیک لحظهای میتواند به راننده امکان دهد که با فشار یک دگمه لاین را عوض کند. همچنین این سیستم میتواند خودرو را به طورخودکار در پارکینگ قرار دهد یا از آن خارج کند. در مدل S وقتی خودرو در نزدیکی ایستگاههای سوپر شارژ قرار میگیرد خودکار کنار جایگاه پهلو میگیرد. صفحه نمایش ۱۷ اینچی بزرگ داخل خودروهای تسلا هم ویژگی دیگر آن است. کنترل نقشه گوگل و مسیریابی تا کنترل تجهیزات و ابزارهای داخل خودرو با این صفحه نمایش انجام میشود. همچنین این خودرو به تکنولوژی مجهز است که هیچ دگمه استارتی وجود ندارد و با سوار شدن و بستن درب اتومبیل روشن میشود و با خروج از اتومبیل هم خاموش میشود.
کپی آزاد
در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ الون ماسک در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که هر کسی میتواند از تکنولوژی های این شرکت استفاده کند و هیچ منعی برای استفاده از حقوق انحصاری تسلا وجود ندارد. هدف الون ماسک این است که استفاده از انرژیهای پاکتر جایگزین سوختهای فسیلی شود که هماکنون باعث آلودگی بسیار است. این اقدام الون ماسک بسیار مورد استقبال واقع شد؛ چراکه شرکتهای تجاری حقوق معنوی تکنولوژیهای مربوط به خود را به هیچ عنوان بهطور رایگان در اختیار دیگران قرار نمیدهند اما الون ماسک برای یک هدف بزرگتر این کار را انجام داد. با این حال البته برخی از حقوق معنوی مربوط به نام تجاری یا تکنولوژیهای مخفی این شرکت همچنان محافظت شده باقی مانده است.
تسلا رودستر
نخستین خودروی این شرکت رودستر بود که یک خودروی تمام الکتریکی اسپرت بود. این خودرو نخستین مدل از خودروهای الکتریکی بود که در ایالات متحده به فروش میرسیدند و قادر به راندن در بزرگراه بودند. این خودرو همچنین نخستین نمونه از خودروهای الکتریکی بود که قادر بود تا ۳۲۰ کیلومتر با یک شارژ مسافت طی کند. نخستین نمونه این خودرو در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و در همان سال روی جلد تمام مجلات از جمله تایم قرار گرفت و عنوان بهترین نوآوری سال را از آن خود کرد. سرعت این خودرو از صفر تا ۱۰۰ زیر ۴ ثانیه است و حداکثر سرعت آن ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت است. قیمت اولیه این خودرو ۱۰۹ هزار دلار بود اما در آمریکا با حداقل قیمت ۱۲۸ هزار دلار شروع به فروش کرد.
مدل X
این مدل اسپرت بهدلیل باز شدن خاص درها به سمت بالا طراحی جالب توجهی دارد اما تا سال ۲۰۱۶ عرضه نخواهد شد.
مدل S
مدل اس در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. یک سدان که عرضه آن از سال ۲۰۱۲ شروع شد. این مدل دارای سه بسته باتری است که تا ۴۲۶ کیلومتر با هر شارژ قادر به طی کردن مسافت است. فروش این مدل با استقبال گستردهای در آمریکا روبهرو شد تنها در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۵ بیش از ۵۰ هزار دستگاه از این خودرو در آمریکا به فروش رفته است. تسلا این مدل را در ورمونت و در مجموعه خودروسازی میسازد که پیش از این متعلق به تویوتا و جنرال موتورز بوده و الان کارخانه تسلا نام دارد. این خودرو تا کنون جوایز متعددی را نصیب خود کرده از جمله سبزترین خودروی جهان یا جزو ۲۵ نوآوری سال ۲۰۱۲ قرار گرفته است. در اکتبر سال ۲۰۱۴ تسلا نسخه جدیدی از این مدل را معرفی کرد که P85D نام دارد. این خودرو ۱۰۰ متر را در 2/ 3 ثانیه میپیماید و حداکثر سرعت آن ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت است. این مدل میتواند با یک شارژ با سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت ۴۷۵ کیلومتر را طی کند. با ۶۹۱ اسب بخار این هیولای برقی بسیار مورد استقبال واقع شد. این مشخصات در صورت کمی هزینه بیشتر از سوی مشتری میتواند تغییر کند. مثلا صفر تا ۱۰۰ این خودرو میتواند تا عدد خیرهکننده 8/ 2 ثانیه هم پایین بیاید. در آوریل ۲۰۱۵ تسلا نمونه جدیدی از این مدل با عنوان 70D را عرضه کرد که شامل امکان سوپرشارژ بود. با هر بار شارژ (که کمتر از ۳ ثانیه طول میکشد) این مدل میتواند ۳۸۶ کیلومتر را بپیماید. این خودرو همچنین دارای سیستم پارک خودرو و سیستم کمک راننده جدید یا اتوپایلوت است. سیستم کمک راننده میتواند علامتهای رانندگی و سرعتهای مجاز نوشته شده در آن را بخواند و سرعت خودرو را متناسب با آن تنظیم کند. سیستم جدید همچنین میتواند با کمک گرفتن از ۱۲ سنسوری که در آن قرار گرفته، خودرو را در مسیر خود نگه دارد یا در مواقع لازم نسبت به تغییر مسیر اقدام کند. سیستم ترمز اتوماتیک این خودرو نیز فوقالعاده است و به گفته تسلا حتی در سرعتهای بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میتواند با شناسایی کودکان یا حیوانات خودرو را کنترل کند. پارک اتوماتیک هم از دیگر امکانات این خودرو است.
جایگاههای شارژ
یکی از ابداعات تسلا طراحی ایستگاههایی برای عوض کردن باتری خودروها بود. به این ترتیب خودروها داخل ایستگاههای شارژ شده و به سرعت باتری آنها عوض میشوند. اما تسلا به جز این ایستگاههایی هم برای شارژ کردن خودرو در نظر گرفته است. تا یک ماه قبل ۴۶۲ ایستگاه سوپرشارژ در سراسر جهان راهاندازی کرده است که ۲۰۳ ایستگاه آن در آمریکای شمالی قرار دارند. برای شارژ از این طریق خودرو بین ۳۰ تا ۷۵ دقیقه باید منتظر شارژ باقی بماند که البته در مقایسه با زمان شارژ سایر خودروهای الکتریکی به مراتب زمان کمی بود. حالا و در مدل S تسلا ایستگاههای سوپرشارژی ایجاد کرده که در کمتر از ۳ دقیقه شارژ میشوند. بسیاری از این ایستگاهها منبع برق مورد نیاز خود را از پنلهای خورشیدی به دست میآورند و به این ترتیب عملا تولید انرژی هم به روش پاک صورت میگیرد.
آرزوهای ایلان ماسک
مشخص است که تسلا بهطور ویژه آیندهای را روی خودروهای بدون سرنشین سرمایهگذاری کرده است. ایلان ماسک همواره گفته است که خودروهای فعلی بهزودی کنار خواهند رفت و روباتهای خودرو جایگزین آنها خواهند شد. او به آسانسورها اشاره میکند که روزی اپراتور داشتند و گفت که اتومبیلها هم چنین سرنوشتی خواهند داشت. به عقیده ایلان ماسک مجموعه رادار و سنسورهای اتومبیل بهزودی سطح ایمنی را در خودروها بالا میبرد و به آنها استقلال میبخشد. با این حال همه چیز به گفته ایلان ماسک به پیشرفتهای کامپیوتری بستگی دارد. در واقع این کامپیوترها هستند که باید سریعتر شوند، امنتر شوند. اینها به همراه مجموعه سنسورها و دیگرابزارهای موجود در خودرو میتوانند مجموعه یکپارچهای از خودروهای بدون سرنشین را به وجود بیاورند که حتی قادر به ارتباط با دیگر خودروها به صورت هوشمند باشد.
رویاهای آقای ماسک
استیو جابز دنیای خودرو
در ظاهر کاملا معمولی است. قد متوسطی دارد با چهرهای که شاید در نگاه اول شما را یاد روسها بیندازد یا شخصیت آهنی معروف در فیلم terminator. حتی این تصورات به ذهن کارگردان فیلمهای مرد آهنی هم رسیده است؛ چرا که از چهره او بهعنوان الگوی شخصیتی تونی استارک در این فیلم الهام گرفته شده است.
از او بهعنوان استیو جابز حوزه خودروسازی هم یاد میشود. فردی که با بلندپروازیهایش در بخشهایی چون ساخت خودروهای برقی، فرستادن موشک به فضا برای دسترسی همگانی به اینترنت مورد توجه رسانههای مختلف قرار گرفته. الون ماسک(Elon Musk) بنیانگذار شرکت تسلا موتورز (Tesla Motors) و پیپل این روزها با طرحهای هوشمندانه خود به رقیبی برای شرکتهایی همچون فیسبوک و گوگل هم تبدیل شده است. حالا هر جا که صحبت از استفاده تکنولوژیهای روز در خودرو یا فرستادن ماهواره به فضا و ساخت یک اقامتگاه ویژه در مریخ باشد، نام الون ماسک را میتوان در یکسر این خبرها دید. اما چه عاملی باعث شد تا نام الون ماسک 44 ساله طی چند سال اخیر بر سر زبانها بیفتد و پیوسته در لیست قدرتمندترین و ثروتمندترین ساکنان روی زمین حضور پررنگی داشته باشد.
شروع یک نابغه
نام الون ماسک در سایت ویکیپدیا بهعنوان مهندس، مخترع و شخصی صاحب نام در صنعت خودرو الکترونیکی ثبت شده است. او در 28 ژوئن سال 1971 در شهر پرتوریا آفریقای جنوبی به دنیا آمد.مادرش کانادایی و پدرش یک انگلیسی تبار متولد آفریقای جنوبی است. آنطور که گزارشهای مختلف از زندگی او میگویند، الون در همان دوران کودکی اولین فعالیتش در دنیای تکنولوژی را شروع کرده است. او برنامهنویسی کامپیوتری را براساس علاقه شخصی خود دنبال کرد و آموخت تا در نهایت نیز در سن 12 سالگی کد کامپیوتری یک بازی ویدئویی را که خودش نوشته بود، توانست به مبلغ ٥٠٠ دلار به فروش برساند. الون در سال ١٩٨٨ در سن ١٧ سالگی، بعد از به دست آوردن شهروندی کانادا از طریق مادرش، به کانادا نقل مکان کرد. او میدانست که مهاجرت به آمریکا از طریق کانادا آسانتر از آفریقای جنوبی است؛ به همین دلیل قبل از شروع دوره سربازی در آفریقای جنوبی به کانادا رفت. بعد از گذراندن دو سال در دانشکده بازرگانی دانشگاه کوئینز در کانادا، در سال ١٩٩٢ تحصیلاتش را به دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا منتقل کرد و در آنجا لیسانس اقتصاد را از دانشکده وارتون و یک سال بعد لیسانس دوم را در رشته فیزیک دریافت کرد. او سپس برای گذراندن دوره دکترای فیزیک کاربردی در دانشگاه استنفورد به کالیفرنیا نقل مکان کرد.اما بعد از دو روز دکترا را رها و به دنبال علایقش برای تاسیس شرکت در زمینه اینترنت، منابع انرژی تجدیدپذیر و فضا رفت. در نهایت او در سال ٢٠٠٢ به تابعیت کشور آمریکا درآمد.راهاندازی شرکتهای برنامهنویسی الون ماسک در سال ۱۹۹۰ به همراه برادرش کیمبال ماسک، شرکت نرمافزاری زیپ۲ را تاسیس کرد. این شرکت یک «راهنمای شهری» برای صنعت انتشارات روزنامه را توسعه و به بازار ارائه داد. ماسک قراردادهایی با نیویورکتایمز و شیکاگوتریبون بست و اعضای هیاتمدیره را برای ادغام با شرکتی به نام سیتیسرچ منصرف کرد. در دومین قدم در سال 1999 ماسک شرکت پیپل و x.com را بهعنوان یک سرویسدهنده مالی و یک شرکت پرداخت ایمیلی تاسیس کرد. پیپال و x.com هر کدام یک سیستم پرداخت فرد به فرد مبتنی بر ایمیل داشتند. ماسک علاقه بیشتری به برند پیپل نسبت به x.com نشان میداد. تاجایی که در ابتدا برندسازی پیپل از x.com کمک گرفت و، سپس با انتقال x.com به زیردامنه پیپل، این تغییرات او بهطور رسمی برند x.com را برای همیشه حذف کرد. به دنبال این تغییرات، هیاتمدیره موسس پیپل پیتر تیل را بهصورت موقت بهعنوان مدیرعامل شرکت انتخاب کرد و به مرور ماسک از فعالیت در این شرکت کنار رفت.
شروع فعالیتهای فضایی
در ژوئن ۲۰۰۲، ماسک سومین شرکت خود را در زمینه فناوریهای اکتشاف فضایی با نام اسپیساکس(SpaceX) را تاسیس کرد. اسپیساکس توسعه دهنده و تولیدکننده وسایل نقلیه فضایی با تمرکز بر پیشرفت فناوری موشکی است. اولین وسیلههای نقلیه این شرکت موشکهای فالکن ۱ و فالکن ۹ و اولین سفینه فضایی این شرکت دراگون نام دارد. البته پروژههای این شرکت در کنار موفقیت با شکستهایی هم همراه بوده است. ازجمله این شکستها میتوان به پرتاب ناموفق سفینه SpaceX در سالروز تولد الون ماسک اشاره کرد.الون ماسک بنیانگذار Space X و مدیر اجرایی این پروژ در توییترش درخصوص این شکست نوشت: « فشار بیش از حد از پایین تانک اکسیژن مایع باعث انفجار راکت فالکون 9 و شکست پرتاب سفینه فضایی شد.» همچنین اسپیس ایکس رقبای مقتدری را هم در کنار خود احساس میکند.از جمله این رقبا شرکتهایی چون بوئینگ و Sierra Nevada Corporation هستند که در حال رقابت با اسپیس ایکس برای ارسال انسان به ایستگاه بینالمللی فضایی هستند. نگرانیای که خود ماسک نیز در یکی از مصاحبه هایش به آن اشاره دارد: «ممکن است که ما مزایده ارسال انسان به ایستگاه بینالمللی که توسط ناسا برگزار میشود، را برنده نشویم. اما ما نهایت تلاش خود را میکنیم و با پول خودمان روی پای خودمان میایستیم!»
خودروهایی برای آینده
اما آنچه که الون ماسک در آن موفقیتهای بسیاری کسب کرده و باعث شده از او بهعنوان فردی نابغه یاد شود ساخت خودروهای برقی است که با ابتکارات او حالا بهصورت محدود در بازار به فروش میرسد. او در سال 2003 شرکت خودروسازی تسلاموتورز را در کالیفرنیا و در سیلیکون ولی تاسیس کرد. شرکتی که نام خود را از نیکلا تسلا، مهندس برق و فیزیکدان صرب، گرفته است. خودروهای تسلا به خاطر استفاده از تکنولوژیهای روز طراحی خاص و ویژه آن جذابیت خاصی را در بین کاربران پیدا کردهاند. آنطور که پیشبینی میشود آینده بازار در دست این خودروهای لوکس و الکترونیکی خواهد بود.
تمایلات کارآفرینی آقای ماسک
تلاش ماسک در عرصههای مختلف علمی و پژوهشی باعث شده تا از او بهعنوان یکی از برترین افراد نوآور و کارآفرین در آمریکا معرفی شود و به دنبال این فعالیتها نیز دهها جایزه دریافت کند. او در سال 2007 میلادی بهعنوان خلاقترین فرد سال انتخاب شد و در سال 2012 توانست جایزه سلطنتی نوآوری و کارآفرینی دولت آمریکا را از آن خود کند. همچنین او دکترای افتخاری طراحی را از دانشگاه هنر و طراحی آمریکا دریافت کرده است و دانشگاه سوری انگلستان هم دکترای افتخاری مهندسی هوا و فضا را به او تقدیم کرده است.او که داراییهای خالصش تا ژوئن سال 2015 به 5/ 7 میلیارد دلار میرسد ادعا میکند که پول هیچگاه مشوق او در کسب و کارهای بلندپروازانهاش نبوده است.او هیچگاه نخواسته کارآفرین باشد تا به موفقیت مالی دست یابد. برعکس، او همیشه میخواسته تغییر بزرگی در دنیای اطرافش به وجود بیاورد. در ویدئویی که از ماسک در مراسم جوایز ENCORE در سال ۲۰۱۳ در اینترنت وجود دارد جایی که از تسلاموتورز به جهت پیشرفتهای علمیاش تقدیر میشد میتوان حرفهای جالبی را از او شنید. در این ویدئو ماسک توضیح میدهد که وقتی در دانشگاه بوده همیشه به این میاندیشیده که چه راهی برای تاثیر گذاشتن بر آینده به شکلی مثبت وجود دارد.در این ویدئوی الون ماسک میفهمیم که الون در سال 1997 عنوان بهترین کارآفرین سال را ۱۹۹۷ را دریافت کرده یعنی وقتی که تنها بیست و پنج سال سن داشته است. او در این ویدئو ادعا میکند از همان زمان میدانسته که پنج حوزه اساسی ارزش تمرکز برای تحقیق و بررسی خواهند داشت که
عبارتند از: انرژیهای تجدیدپذیر، اینترنت، زندگی چندسیارهای بشر، هوش مصنوعی و بازنویسی ژنتیک بشر.
>>> >>> >>> خبرهای مرتبط >>> پیشنهاد می شود مطالب زیر را نیز بخوانید:
>>> دلايل برتري وتمايز خودروي برقي تسلا نسبت به ساير رقبا چيست؟
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1402
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 30 آبان 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 30 آبان 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ آبان 1403
- 🔴همراه با مخاطبان وب سایت بورس نگار>>> محلی برای انعکاس دیدگاه ها و نطرات مخاطبان گرامی وب سایت بورس نگار
- 🔴همه چیز درباره تتر وفرق آن با دلار: چگونه تتر بخریم؟ چگونه از نرخ تتر روند دلار را پیش بینی کنیم؟ چرا اهمیت تتر در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیاست؟
- 🔴بررسی روند قیمت دلار آزاد و مقایسه آن با دلارحواله و اسکناس نیمایی؛ چرا دلار گران می شود؟ دلار چقدر رشد می کند؟ مهر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس درتایم معاملات +جدیدترین خبرها، اتفاقات، شنیده ها وحواشی بازارها/ تابستان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴چه خبر از مجامع 98 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی/دعوت سهامداران وپارس، خودرو، سایپا به مجمع/28 اسفند98
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403