از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
رموز موفقیت در کسب و کار >>> همه چیز درباره "دیجی کالا " بهترین وب سایت در زمینه تجارت الکترونیک در ایران
رموز موفقیت در کسب و کار >>> همه چیز درباره "دیجی کالا " بهترین وب سایت در زمینه تجارت الکترونیک در ایران
رموز موفقیت در کسب و کار >>> همه چیز درباره "دیجی کالا " بهترین وب سایت در زمینه تجارت الکترونیک در ایران
اخوان محمدی مانند بسیاری از همکلاسیهای خود پس از پایان تحصیل در آزمونهای استخدامی شرکت نکردند و سعی کردند یک نیاز ارضانشده بازار را پاسخ دهند. خرده فروشی انلاین لوازم دیجیتال، پاسخ آنها بود به نیاز بازار. ثمره این کسب و کار اینترنتی امروزه شرکتی است با ۴۵۰ کارمند و به تعبیر سایت خوشفکری روزی ۴ میلیارد تومان درآمد.
معرفی دیجی کالا
دیجی کالا نام یکی از وبگاههای فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وبگاه در زمینه فروش آنلاین محصولات دیجیتالی فعالیت میکند و به طور میانگین روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بازدید کننده دارد. دفتر مرکزی این شرکت که برای امور مالی و بازرگانی استفاده میشود روبروی فرهنگسرای ارسباران است و دفتر دوم که مرکز پردازشها نام دارد خارج از تهران در جاده فتح و دفتر سوم مرکز تکنولوژی و بازاریابی نام دارد و در پارک علم و فناوری شهر پردیس واقع شده است.
ایده شکل گیری دیجی کالا
حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری میکردند. بعد از جست و جو در اینترنت درباره دوربینها، دوربین مورد نظر را از بازار جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، که خیلی قابل اعتماد هم نبود، جرقه اولیه تاسیس شرکت دیجی کالا بود.
تاریخچه دیجی کالا
مدیران این سایت از سال ۸۳ تصمیم به راهاندازی آن گرفته و در سال ۱۳۸۵ توسط حمید محمدی و سعید محمدی بنیانگذاری شد. پرسنل اولیه آن ۵ نفر بودند که تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد و طبق گفته مدیران تا پایان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر میرسد. این شرکت در سال ۹۱ پیشنهاد شراکت صندوق سرمایهگذاری سرآوا را پذیرفت. محمدی در مصاحبهای در سال ۱۳۹۲ مدعی شد که دیجیکالا سهم بیش از ۸۵ درصدی از بازار خورده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد.
محیط کاری
طبقه اول دفتر مرکزی که بخش خدمات و امور مشتریان نام دارد مدرن و پرنور طراحی شده است. در این بخش مراجعه کنندگان افرادی هستند که از ضمانت ۷ روزه دیجی کالا استفاده میکنند. در این بخش ۱۴ نفر هشت و نیم صبح تا پنج بعدازظهر مشغول به کار هستند و در روز حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر مراجعه میکنند. در این بخش روی هر کدام از میزها یک رایانه قرار دارد تا در صورت نیاز نحوه دسترسی به خدمات آنلاین را به مشتری آموزش دهند. طبقه پنجم ساختمان مرکزی بخش تامین کالا است. به ادعای مدیر تامین شرکت دیجیکالا تمام محصولاتش را از توزیعکنندههای موجود تامین میکند و خود وارد کننده نیست. به گزارش دریک، در مرکز تماس و ارتباط با مشتری که در انتهای همان طبقه واقع شده حدود ۳۰ نفر به مشتریان و کاربران دیجیکالا پاسخ میدهند. این بخش به دفتر دوم منتقل شد.
ارزش دیجی کالا
بر اساس گزارش مجلهٔ اکونومیست در سال ۲۰۱۴ این وبگاه با سرمایهٔ ۱۵۰ میلیون دلار در رتبهٔ اول شرکتهای اینترنتی ایران قرار گرفت. طبق گزارش واشنگتن پست در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) این وبگاه روزانه ۳٬۰۰۰ درخواست خرید دارد و در ۱۶ شهر مهم ایران برای پخش محصولاتش شعبه دارد. این شرکت ۴۵۰ کارمند در سال ۱۳۹۳ دارد و تحویل محصولات به مشتریان را کارمندان شرکت به عهده میگیرند. این دو برادر متولد سال ۵۸ هستند و با یک تجربه تلخ از یک خرید سنتی به فکر ایجاد این شرکت افتادهاند. آنها شرکتی تاسیس کردند که در کنار فراهم آوردن محتوای مناسب برای کسب اطلاع از محصولات، بتوانند این محصولات را به صورت آنلاین، به فروش برسانند. آنها کار خود را با تنها دو محصول تلفن همراه و دوربین آغاز کردند و رفتهرفته آن را گسترش دادند. امروزه نهتنها تمامی کالاهای دیجیتال را در سبد فروش خود دارند، بلکه محصولاتی چون ساعت، کتاب و رسانه نیز به سبدشان افزوده شده است. حدود دو سال قبل یکی از سرمایهگذاران خطرپذیر برای این شرکت سرمایهگذاری کرد که نتیجه بسیار خوبی را برای آنان به همراه داشت. چندی پیش اکونومیست در مقالهای ارزش شرکت دیجیکالا را بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرد. این دو برادر از ابتدای تاسیس این شرکت تاکنون روزانه به طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ ساعت کار کردهاند و معتقدند اگر هماکنون کسی تصمیم به تاسیس یک شرکت یا تجارتی به شکل استارتآپ بگیرد، باید روزانه ۱۸ ساعت در روز برای چندین سال کار کند تا به نتیجه خوبی دست پیدا کند.
• با معرفی شروع کنیم. تحصیلاتتان چیست؟
من حمید محمدی، لیسانس صنایع از دانشگاه خواجه نصیر و فوقلیسانس امبیای از دانشگاه علم و صنعت دارم و سعید برادرم، لیسانس مکانیک و فوقلیسانس امبیای از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی است.
• فکر میکردید روزی به این موفقیت دست پیدا کنید؟
فکر میکنم همه ما در مواقعی پتانسیل لازم برای موفقیت را در خودمان میبینیم، اما برای برخی این موفقیت پیش میآید و برای برخی دیگر نه.
• چه مسائل و مشکلاتی در کسب و کار اینترنتی وجود دارد؟
به نظر ما مسائل و مشکلات خیلی بزرگ و حلنشدنی بر سر راه کسب و کار اینترنتی در ایران وجود ندارند؛ اما خیلیها اظهارنظر میکنند که امکان ندارد بتوانید در این حوزه فعالیت کنید، زیرا زیرساختهای لازم و فرهنگ خرید اینترنتی وجود ندارد. ما با این نظر مخالف هستیم. البته چالشها و مشکلاتی وجود دارد که ممکن است در کشورهای توسعهیافتهتر وجود نداشته باشد یا کمتر باشد. به طور مثال مشکلات میتواند زیرساختهای تجارت الکترونیک از توزیع تا قیمت بالای پهنای باند و سرعت اینترنت برای مصرفکنندگان عادی، نبود قوانین و متولیهای مشخص در این حوزه و مهمتر از همه فضای اقتصادی غیرشفاف باشد.
• دیجیکالا از کجا شروع شد؛ قبل از آن مشغول به چه تجارت یا فعالیتی بودید؟
در سال ۱۳۸۴ و از فارغالتحصیلی ما چند سالی میگذشت. هر دو به عکاسی دیجیتال علاقه زیادی داشتیم و کمابیش عکاسی دیجیتال را پیگیری میکردیم. البته تجهیزات عکاسی حرفهای نداشتیم. دقیقاً زمانی بود که عکاسی آنالوگ به دیجیتال در حال تغییر بود ولی اطلاعات فنی زیادی در این حوزه وجود نداشت. عکاسها هم خیلی اطلاعات فنی دقیقی راجع به عکاسی دیجیتال نداشتند و بعضی از آنها هم اعتقادی به این عکاسی نداشتند. تصمیم گرفتیم یک دوربین دیجیتال بخریم تا در سطح حرفهایتری عکاسی را ادامه دهیم. شروع به جمعآوری اطلاعات درباره عکاسی دیجیتال و دوربینهای این حوزه کردیم. هیچ اطلاعاتی وجود نداشت؛ هم عکاسی دیجیتال جدید بود و هم اینکه دوربین دیجیتال وسیلهای مصرفی اما به شدت تخصصی بود. اطلاعات فنی و کاربردی زیادی برای مصرفکننده وجود نداشت، در نتیجه در اینترنت جستوجو درباره دوربینها و عکاسی دیجیتال را شروع کردیم. با یک سایت تخصصی خارجی در حوزه عکاسی دیجیتال آشنا شدیم، نقد و بررسیها و مقایسههایش را خواندیم و در نهایت بهترین دوربین موردنظرمان را انتخاب کردیم و از بازار جمهوری تهران خریدیم. بعد از چند روز استفاده احساس کردیم این دوربین اشکال دارد. نمیدانستیم اشکال کار کجاست اما تصاویر ثبتشده با نمونههایی که در اینترنت از آن دوربین دیده بودیم تفاوت داشت. بعد از مدتی فهمیدیم لنز همراه دوربین با نمونهای که باید روی آن باشد، متفاوت است. لنز روی دوربین دستدوم و تعمیر شده بود. این اتفاق برای ما بسیار ناخوشایند بود. یک اتفاق خوشایند با اطلاعات و تجربهای که کسب کرده بودیم و یک اتفاق ناخوشایند با تجربه خرید به شکل سنتی که خیلی قابل اعتماد هم نبود. این تجربه جرقه یک ایده تجاری برای ما شد. سال ۱۳۸۵ شروع کردیم به مطالعه در این حوزه و مدل تجاری دیجیکالا حول نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال شکل گرفت. میخواستیم همزمان هم به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطبمان کمک کنیم تا بتوانند مانند یک متخصص کالاها را بررسی کنند و هم به شیوه درست، اصولی و امروزی خریداری کنند. با این ایده دیجیکالا با گروه محصولی موبایل و دوربین عکاسی شروع به کار کرد. با یک تیم کوچک و سختکوش که در مجموع هفت نفر بود، کار را در آپارتمان اداری برادر بزرگترمان در خیابان سعدی شروع کردیم و یک سال در آنجا فعالیت کردیم. به تدریج و با سرویسهای متفاوتی که هر روز ارائه میشد، از دیجیکالا استقبال شد و بازدید سایت بالا رفت. رفتهرفته قابلیتهای فروش را اضافه کردیم. هر چند ماه یک بار، گروههای جدید محصولی را به سبد کالاهای عرضهشده اضافه میکردیم تا اینکه توانستیم تمام کالاهای دیجیتال را پوشش دهیم و تیم را در حوزه تولید محتوا و بازاریابی تقویت کنیم. سپس با افزایش بازدید و تعداد سفارشهای روزانه به مسائل زیرساختی تجارت الکترونیک مثل پلتفورم نرمافزاری پرداختیم. پلتفورم مورداستفاده توسط تیم دیجیکالا طراحی و تولید شد که تاثیر زیادی در رشد و گسترش فروشگاه داشت.
• چه مراحلی را طی کردهاید تا دیجیکالا به وضعیت کنونی رسیده است؟
اولین مرحله، طراحی مدل تجاری دیجیکالا و توسعه آن با توجه به شرایط کشور و مخاطبان بود. در ابتدا بیشتر به تولید محتوای غنی و مفید و به زبان فارسی پرداختیم که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان سایت شد. تعداد بالای بازدیدکنندگان به لطف محتوای غنی و در مرحله بعد پلتفورم قوی دیجیکالا، یک دستاورد بزرگ به حساب میآمد و ما را تبدیل به یک برند موفق کرد. شاید بتوان گفت تولید محتوای تخصصی و بیطرفانه که مورد استقبال کاربران قرار گرفت، مهمترین عاملی بود که دیجیکالا را به شرایط موفق امروزی نزدیک کرد.
• مجوز شما برای فروش چه کالاهایی بود؟
تا سال ۱۳۸۷ مجوز فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک به شکل امروزی تعریف نشده بود و صرفاً محدود به ثبت وبسایت در ستاد ساماندهی وبسایتها میشد. پس از مدتی عضو هیات موسس کانون فروشگاههای اینترنتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی شدیم که نتیجه فعالیت آن، منجر به شکلگیری آییننامه فروشگاههای مجازی شد. مجوز صادره را از یک طرف اصناف و از طرف دیگر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با نماد اعتماد الکترونیک صادر میکرد. اکنون برای فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک و فروش اینترنتی صرفاً به این مجوز و نماد اعتماد نیاز است. • چه زمانی دستهبندی محصولات از دوربین و موبایل فراتر رفت؟ در کمتر از یک سال گروه لپتاپ و کامپیوتر جیبی را به کالاها اضافه کردیم. در آن زمان تبلت و بقیه ابزارهای هوشمند امروزی هنوز وجود نداشت.
• یعنی شما در حال حاضر هر چیزی که بخواهید میتوانید بفروشید؟
بله، هیچ فرقی نمیکند که چه چیزی باشد اما باید عرضه و فروش آن کالا منع قانونی نداشته باشد.
• چرا دیجیکالا بعضی محصولات خاص مانند اپل را خودش وارد نمیکند تا دست واسطهها را کوتاه کند و جنس را ارزانتر به مردم ارائه دهد؟
نظام توزیع و خردهفروشی در همه جای دنیا یکسری ساختارهای مشخص دارد. تغییر در این ساختار موجب آشفتگی نظام توزیع کالا خواهد شد. ما ترجیح میدهیم ارتباطمان را با برندها و توزیعکنندگان رسمی آنها نزدیکتر و قویتر کنیم و به عنوان یک خردهفروش آنلاین بزرگ در نظام توزیع حضور داشته باشیم. امروزه یک خردهفروش آنلاین شرکتی دانشبنیان محسوب میشود و تمرکزش را بر روی فعالیتهای بازرگانی صرف مانند واردات کالا قرار نمیدهد. تمرکز ما نیز بر روی خردهفروشی آنلاین، ارتباط موثر با مشتریان و همچنین برندهاست.
• در این چند سال کسی به عنوان سرمایهگذار به شما اضافه شده است؟
بله، کمتر از دو سال قبل یک شرکت داخلی سرمایهگذاری خطرپذیر (VC) در دیجیکالا سرمایهگذاری کرد.
• برای آینده فکر یا تصمیمی برای گسترش بینالمللی تجارتتان دارید؟
در حال حاضر تمرکز ما بر روی بازار اینترنتی ایران و ارائه سرویسهای باکیفیت به هموطنان است؛ اما زمانی میتوانیم به گسترش فعالیت در کشورهای دیگر فکر کنیم که از ارائه بهترین خدمات در بازار داخل ایران مطمئن شویم. تا آن زمان شرایط برای حضور در کشورهای دیگر هم مساعدتر خواهد بود.
• ما شنیدهایم که قرار است چند مرکز در نقاط مختلف تهران دایر کنید. درست است؟
بله، برای دسترسی سریعتر، چند مرکز توزیع در نقاط مختلف تهران در حال راهاندازی است. تجارت الکترونیک چه در ایران، چه در نقاط دیگر دنیا نیاز به یک زیرساخت و بستر دارد. در حال حاضر زیرساخت توزیع و گستردگی شبکه پستی در ایران نسبتاً مناسب عمل میکند اما متناسب با کسب و کارهای اینترنتی طراحی نشده است. این برای ما و هر کسی که در این حوزه فعالیت میکند یک چالش محسوب میشود. ما از هر روشی برای ارائه سرویس بهتر به مشتری استقبال میکنیم. در تهران چهارساعته و در کرج در همان روز سفارشها را تحویل میدهیم؛ یعنی اگر مشتری ثبت سفارش را تا ساعت ۱۶ انجام دهد، همان روز کالا را تحویل میگیرد. به تدریج تا پایان سال سفارش مشتریان در اکثر مراکز استانها در کمتر از یک روز تحویل داده خواهد شد.
• در چه شهرهای دیگری مراکزتان را گسترش خواهید داد؟
تا پایان سال در ۱۵ شهر دیگر به جز تهران این مراکز را دایر خواهیم کرد.
• تعداد پرسنل دیجیکالا از ابتدای تاسیس تاکنون چه تغییراتی کرده است؟
تعداد پرسنل دیجیکالا در ابتدای تاسیس هفت نفر بود و هر سال به طور مداوم افزایش یافت. در حال حاضر تعداد پرسنل ثابت دیجیکالا حدود ۴۵۰ نفر است؛ اما با توجه به برنامههای توسعه و حجم خدمات و افتتاح ۱۵ مرکز تا پایان سال، پیشبینی میشود تعداد پرسنل به ۶۵۰ تا ۷۰۰ نفر برسد. • فکر میکنید در ایران رقیب داشته باشید، میتوانید شرکتی را نام ببرید؟ بله، ممکن است؛ اما با توجه به دادههای موجود فضای رقابت هنوز جدی نیست؛ یعنی رقبای دیگر هنوز نتوانستهاند دستاوردهای بزرگی داشته باشند و دارای سهمهای بسیار کمی هستند، البته ممکن است در آینده اینطور نباشد.
• مزیت رقابتی شما در برابر خردهفروشان فیزیکی چیست؟
واقعیت این است که مزیتهای خرید از دیجیکالا به نسبت خرید سنتی بسیار است، از جمله خرید آگاهانه از طریق مقایسه و بررسی محصولات پیش از خرید، سهولت در خرید، ضمانت هفت روز بازگشت کالا، تضمین اصل بودن کالا، تضمین بهترین قیمت، حمل رایگان و پرداخت در محل، تنوع بالای محصول، طرحهای فروش ویژه روزانه با تخفیفهای قابلملاحظه، طرحهای وفاداری مشتری، سرویس رایگان ارسال هدیه، ارائه خدمات حتی در روزهای تعطیل.
• آیا فروش اجناس بدون گارانتی منع قانونی دارد؟
بله، جرم است. البته متاسفانه پدیدهای است که در کشور ما بسیار رایج است و باید برای این موضوع راهحلی اندیشیده شود؛ زیرا در این شرایط امکان رقابت فروشندگانی مانند دیجیکالا که فقط کالای با گارانتی و رسمی ارائه میکنند با سایر فروشندگان غیررسمی دشوارتر خواهد بود.
• اکونومیست در مقالهای بر اساس گزارش ورد استارتآپ، ارزش دیجیکالا را ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بود. در مورد حواشی این خبر توضیحاتی به ما میدهید؟
در گزارش اکونومیست باارزشترین کسب و کارهای آنلاین در ۵۰ کشور معرفی شده بودند؛ اما افرادی نمیتوانستند تصور کنند که ممکن است کسب و کاری در حوزه تجارت الکترونیک در ایران وجود داشته باشد که به این اندازه ارزشمند باشد. در واقع بین مردم این آمادگی وجود نداشت. از دید عموم هنوز یک مغازه فیزیکی در یکی از بازارهای تهران باارزشتر از خیلی از کسب و کارهای آنلاین است. حتی ممکن است بسیاری فکر کنند دیجیکالا را یک کارمند در زمان آزاد بعدازظهر خود اداره میکند و نمیدانند که در حدود ۴۵۰ نفر در این شرکت کار میکنند. شوک واردشده در رابطه با ارزش کسب و کار آنلاین در ایران بسیار طبیعی است؛ اما افراد بسیاری به اکونومیست برای ارائه این ارقام اعتراض کردند و معتقد بودند این ارقام اشتباه است. اکونومیست هم در پاسخ به این اعتراضات اعلام کرد که این مساله را بررسی مجدد میکند و از اعتراضکنندگان درخواست کرد مدارک ادعای خود را برای اکونومیست بفرستند یا اگر اطلاعات لازم کسب و کاری را در اختیار دارند که میتواند جزو سه شرکت برتر در حوزه کسب و کار آنلاین باشد برای آنها بفرستند. بر اساس اطلاعات دریافتشده، اکونومیست ارزیابی ارزش انجام داد. این ارزیابی ارزش هم بر اساس موارد مشابه منطقهای در کشورهای همسایه مثل ترکیه، هند و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود. موارد مشابه هم شامل کسب و کارهای مشابه دیجیکالا در این مناطق است. در نهایت اکونومیست ارزشی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار پیشین برای دیجیکالا تعیین کرد که با درخواست ما رقم پیشین را اکونومیست تغییر نداد. به عنوان مثال، هپسیبورادا فروشگاه آنلاینی در ترکیه است که حدود نصف بازدید روزانه دیجیکالا را دارد. ارزش هپسیبورادا یک میلیارد دلار تعیین شده است. البته این بدان معنی نیست که دیجیکالا دو برابر هپسیبورادا ارزش دارد، اما یکی از عوامل موثر در ارزشگذاری است.
• میزان فروش روزانه دیجیکالا چقدر است؟
این ارقام را بهتر است زمانی که دیجیکالا سهامی عام شد اعلام کنیم، زیرا در حال حاضر رقابت وجود دارد و از این ارقام استفاده رسانهای میشود. • دیجیکالا در گذشته تبلیغات گستردهای نداشت، اما اخیراً شاهد تبلیغات گسترده در بیلبوردها به صورت فیزیکی و در سایتها به صورت مجازی هستیم. علت فعال شدن دیجیکالا در زمینه تبلیغات چیست؟
در چند سال گذشته ما در حال ساخت زیرساختها و توسعه بودیم و عملاً امکان پاسخ دادن به حجم عظیمی از درخواستها را نداشتیم. تبلیغات نداشتیم و اساساً زمان آن هم برای ما فرا نرسیده بود؛ اما در حال حاضر احساس میکنیم این زیرساختها ایجاد شدهاند و در حال توسعه فعالیتهای خود چه به لحاظ گروههای محصولی جدید و چه به لحاظ حجم فعالیت هستیم. ما قصد داریم نهتنها کاربران حرفهای اینترنت، بلکه سایر کاربران نیز اینترنتی خرید کنند و این خدمات را به عموم مردم عرضه کنیم. در واقع تلاش میکنیم روند گذار از خرید سنتی به خرید اینترنتی را تسریع کنیم. ما قصد داریم تمامی کالاهایی را که امکان عرضه آنلاین دارند تا آخر امسال به دستههای محصولی خود اضافه کنیم و به طور متوسط در هر ماه یک یا دو دسته را معرفی خواهیم کرد. البته این دستههای محصولی جدید به محصولات دیجیتال محدود نمیشوند.
• درباره ضرورت جذب سرمایهگذار در استارتآپها توضیح میدهید؟
به طور کلی هر کسب و کاری برای توسعه خود نیازمند سرمایهگذاری است. البته ما باور داریم، برای استارتآپهای اینچنینی که در فضای آنلاین فعالیت میکنند، سرمایهگذاری یکی از آخرین موضوعهای مهم برای توسعه آنها محسوب میشود. ما تا به حال دغدغه سرمایهگذاری نداشتهایم بلکه موضوع، داشتن ایده، فکر، یک تیم اجرایی قوی و بهکارگیری تجربیات جهانی و الگوهای آزمایششده جهانی است. البته منظور ما این نیست که از اهمیت سرمایهگذاری بکاهیم اما سرمایهگذاری را در آخر لیست اهمیت خود قرار میدهیم. متاسفانه در فضای استارتآپهای ایران، سرمایهگذاری خیلی بیشتر از آنچه باید مورد توجه قرار میگیرد؛ یعنی احساس میکنند اگر استارتآپ خود را چند سال پیش راهاندازی کردهاند و در حال حاضر نتوانستهاند آن را به یک شرایط مطلوب برسانند به این دلیل است که سرمایهگذاری لازم بر روی کسب و کار آنها انجام نشده است. مسائل مهمی مانند مدل کسبوکار و تجربه مشتری وجود دارد که نادیده گرفته میشود. ایجاد برند در طول زمان با تلاش فراوان به وجود میآید؛ زیرا شما باید خدمات مناسب به مشتریان بدهید و تجربه خوبی برای آنها ایجاد کنید تا به مرور زمان برند شما در ذهن مشتریان جای گیرد.
• در این مدت شکست هم داشتهاید؟
تجربههای ناموفق داشتهایم. به طور مثال تقریباً یک سال و نیم پیش برای راهاندازی پلتفورم جدید خود اقدام کردیم و با اینکه آزمایشهای اولیه موفق بود و آمادگی لازم را داشتیم اما در چند دقیقه اول سایت با مشکل مواجه شد و مجبور شدیم نسخه قبلی سایت را جایگزین کنیم و عملاً راهاندازی نسخه جدید سه ماه به تعویق افتاد.
• بیشترین زمان آفلاین بودن سایت چقدر بوده است؟
در گذشته آمارهای بزرگتری وجود داشت اما اخیراً خیر، شاید هر چند ماه یک بار به دلیل حملات سایبری، سایت برای یک یا دو دقیقه با مشکل مواجه شود. زمانهایی هم در سطح دیتاسنتر مشکل ایجاد میشود به طوری که بیشتر از کل پهنای باند دیتاسنتر حملات انجام میشود و کل دیتاسنتر با مشکل مواجه میشود.
• روزانه چند کالای برگشتی دارید؟
نرخ برگشت ما بسیار پایین است زیرا تمامی اجناس ما اصل هستند و کنترل کیفیت میشوند.
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1402
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 30 آبان 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 30 آبان 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ آبان 1403
- 🔴همراه با مخاطبان وب سایت بورس نگار>>> محلی برای انعکاس دیدگاه ها و نطرات مخاطبان گرامی وب سایت بورس نگار
- 🔴همه چیز درباره تتر وفرق آن با دلار: چگونه تتر بخریم؟ چگونه از نرخ تتر روند دلار را پیش بینی کنیم؟ چرا اهمیت تتر در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیاست؟
- 🔴بررسی روند قیمت دلار آزاد و مقایسه آن با دلارحواله و اسکناس نیمایی؛ چرا دلار گران می شود؟ دلار چقدر رشد می کند؟ مهر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس درتایم معاملات +جدیدترین خبرها، اتفاقات، شنیده ها وحواشی بازارها/ تابستان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴چه خبر از مجامع 98 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی/دعوت سهامداران وپارس، خودرو، سایپا به مجمع/28 اسفند98
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403