از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
اولین واکنش خودرویی ها به تفاهم هستهای لوزان ... / 15 فروردین 94
اولین واکنش خودرویی ها به تفاهم هستهای لوزان ... / 15 فروردین 94
یک روز پس از نتیجه حاصل شده از مذاکرات هستهای و شرح بیانیه نوشته شده در لوزان، فعالان صنعت خودرو نسبت به برداشته شدن تحریمها و تاثیر آن در صنعت خودرو واکنش نشان دادند.
اقتصاد نیوز: یک روز پس از نتیجه حاصل شده از مذاکرات هستهای و شرح بیانیه نوشته شده در لوزان، فعالان صنعت خودرو نسبت به برداشته شدن تحریمها و تاثیر آن در صنعت خودرو واکنش نشان دادند.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره تاثیر نتیجه مذاکرات هستهای و توافق در صنعت خودرو ایران اظهار کرد: پس از اینکه صنعت خودرو در سالهای اخیر طعم بد تحریمها را چشید، توافق هستهای میتواند آغاز توسعه همکاریها با کشورهای صاحب تکنولوژی و بزرگ باشد.
در واقع شاید این صنعت در آیندهای نه چندان دور علاوه بر حضور کشور چین که در این سالها تشدید شد، کشورهای اروپایی و آمریکایی هم در کارنامه فعالیت و همکاریهای خود داشته باشد.
او با بیان اینکه مردم از تولید خودروهای داخلی قدیمی رضایت ندارند و ما به عنوان خودروساز این موضوع را قبول داریم، گفت: باید در کشور تولید خودروهای قدیمی هرچه زودتر متوقف شود و محصولاتی بروز به بازار عرضه کنیم اما این در شرایطی است که پس از توافق هستهای صنعت خودرو را با همکاری کمپانیهای بزرگ آمریکایی و اروپایی پیش ببریم.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: در حال حاضر همکاریهای مشترکی با کمپانیهای چینی در حال انجام است، پس از توافق شریک تجاری ایران در تولید خودرو به چین ختم نمیشود و بستر همکاریهای بیشتر به جریان خواهد افتاد. توسعه محصولات و تنوع در بازار مطمئنا رضایت مردم را جلب خواهد کرد.
نعمتبخش با بیان اینکه متقابلا شرکتهای خودروساز معیارهایی برای همکاری با هم در نظر میگیرند، گفت: هر کمپانی خودروسازی با معیاری وارد مناقصه میشود و اصلیترین محور این معیارها فضای رقابتی این تولید و قیمت آن است که مورد توجه قرار میگیرد. در این شرایط مجموعه قطعهسازها هم میتوانند طرحهای مشترکی با شرکتهای خارجی داشته باشند و محصولاتشان را به بازارهای صادراتی و کمپانیهای بزرگ عرضه کنند.
این فعال صنعت خودرو افزود: صنعت خودرو و بازار این محصول پس از توافق هستهای و برداشتهشدن تحریمها میتواند ورود محصولات اروپایی و آمریکایی را در کارنامه خود داشته باشد. طراحی پلت فرم مشترک با کمپانیهای خارجی بزرگ شاید اصلیترین همکاری ایران با صنعتگران خارجی باشد اما نباید این موضوع نادیده گرفته شود که چنین طراحی مشترکی چندین پلت فرم جدید به وجود خواهد آورد که بازار را به کلی با محصولات خارجی بروز میکند. او افزود: در صورت برداشت شدن تحریمها بسیاری از خارجیها به همکاری با ایران علاقمند هستند و این استقبال خود را بارها نشان دادهاند اما همه چیز پس از این بستگی به نوع قراردادها و معیارهای همکاری با کمپانیهای خارجی و بزرگ دارد.
فرصت طلایی که پیچیده است
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت هم از این شرایط به عنوان فرصتی طلایی یاد کرد که برای صنعت ایران هم میتواند فرصت محسوب شود و هم تهدید.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه جریان این صنعت پس از توافق هستهای و برداشته شدن تحریمها پیچیده است، گفت: اگر از منظر فرصت به این موضوع پرداخته شود، بازار خودرو بازاری وسوسهانگیزی برای بزرگان صنعت است، به همین دلیل میتواند آغاز همکاریهای مشترکی تلقی شود و ممکن است این امر مصرفکنندگان را از وضعیت بازار و کیفیت محصولات عرضه شده راضی کند اما چنین تعاملی با شرکتهای خارجی بستگی به تمهیدات اندیشیده شده دارد. زمانی همکاریها ایران را متضرر خواهد کرد که شرایط را خطرناک میکند که از این فرصت طلایی به نحو نامطلوبی استفاده شود.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: در سالهای اخیر برای صنعت خودرو داخل کشور زحمتهای فراوانی کشیده شد و نباید با تصمیمات غلط آنها را نابود کرد. در شرایطی همکاریهای گسترده با کشورهای خارجی سودمند است که در بهترین فرصتها بهترین تصمیمها گرفته شود. این وضعیت زمانی حاصل میشود که خودروسازان با شرکتهای بزرگ خارجی انتقال فناوری داشته باشند با وجود اینکه که تمامی این اقدامات زمانبر است اما آنها باید به روند فعالیتهای طراحی و تولیدی خود سرعت بدهند.
او با بیان اینکه باید به بهترین شکل از این فرصت پیشرو استفاده کرد، گفت: ترکیب تکنولوژی با تنوع در صنعت خودرو، باعث ارتقای صنعت کشور خواهد شد و مطمئنا پس از توافق و کلید خوردن رایزنیها و مذاکرات شریکهای تجاری ایران سرمایهگذاریهای بسیاری به خطوط تولید داخلی ورود پیدا خواهد کرد. اما زمانی سرمایهگذاری مسترک سودمند است که انتقال طرح تکنولوژی و همکاریها تعهد ایجاد کند و به صورت پایدار شکل بگیرد. همچنین این فرصت را باید به عنوان فرصتهای کوتاه ببینیم و کاملا واقعگرایانه در این پیچیدگی پیش رویم.
کاکایی افزود: اگر ایران برنامهریزی همهجانبه داشته باشد دیگر همکاریهای ناکامی که با رنو و پژو داشتیم تکرار نخواهد شد. صنعت خودرو ایران در سالهای اخیر ضربه ترک کردن ایران توسط کمپانیهای بزرگی را خورد که در زمانی اگر قراردادها و معیارهای همکاری محکمی منعقد میشد، این اتفاق نمیافتاد و همکاریها در سالهای بحرانی تحریمها ادامه مییافت.
عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تحقیقات ثابت کرده تحریمها پس از چند سال برای مردم کشور عادی میشود و صنایع ناچارند رو پای خود بایستند، گفت: صنعت خودروی ایران هم این ویژگی را داشته و دارد به همین دلیل باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.
او در ادامه افزود: در این شرایط اگر تصمیمات درست و به جایی نگرفته شود، ممکن است واردات در دورهای تشدید شود و وابستگیهایی به وجود بیاورد اما این امر میتواند با مدیریت پشت سر گذاشته شود و صنعت خودرو کشور را با توسعه تحقیقات و همکاریهای خارجی ارتقا داد.
دسترسی به قطعات خارجی قیمت تمام شده را کاهش میدهد
محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در همین زمینه گفت: توافق هستهای و برداشته شدن تحریمها میتواند بسیاری از قطعات مورد نیاز داخلی را به خطوط تولید ایران برگرداند و عواملی که بر قیمت تمام شده تولید در این سالها تاثیر گذاشته را بهبود دهد. این شرایط باعث میشود قیمت خودروهای داخلی در بازار تنظیم شوند و مردم از خرید در بازار داخلی رضایت داشته باشند.
او افزود: شرکتهای تولیدکننده خودرو باید در حین مشارکت نکات طلایی این همکاریها را دریابند و از صفر تا 100 تولید را از قطعات اولیه تا انتها را در نظر بگیرند. زیرساختهای این همکاری در فرصت پیش رو باید منطقی باشد و بر اساس مشکلات موجود شک بگیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در همکاریهای خودرویی با کشورهای خارجی پس از توافق هستهای که تا کنون نتیجه مطلوبی حاصل شده، باید به نوع قراردادها و حقوق بینالملل توجه شود و این موارد یکجانبه نباشد، یادآور شد: اگر حق و حقوقهای دو طرف شفاف باشد و قراردادها محکم بسته شود، تجربه تلخی که با دو شریک خارجی داشتیم که ایران را تنها و یکه رها کردند، دیگر اتفاق نمیافتد و هر دو شریک تجاری از این فرصت همکاری منتفع میشوند.
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1402
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 30 آبان 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 30 آبان 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ آبان 1403
- 🔴همراه با مخاطبان وب سایت بورس نگار>>> محلی برای انعکاس دیدگاه ها و نطرات مخاطبان گرامی وب سایت بورس نگار
- 🔴همه چیز درباره تتر وفرق آن با دلار: چگونه تتر بخریم؟ چگونه از نرخ تتر روند دلار را پیش بینی کنیم؟ چرا اهمیت تتر در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیاست؟
- 🔴بررسی روند قیمت دلار آزاد و مقایسه آن با دلارحواله و اسکناس نیمایی؛ چرا دلار گران می شود؟ دلار چقدر رشد می کند؟ مهر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس درتایم معاملات +جدیدترین خبرها، اتفاقات، شنیده ها وحواشی بازارها/ تابستان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴چه خبر از مجامع 98 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی/دعوت سهامداران وپارس، خودرو، سایپا به مجمع/28 اسفند98
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403