از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
چرا پژو، ایران خودرو را تهدید کرد >>> احتمال تولید مستقل پژو در ایران با سرد شدن ایران خودرو؟ // 3 آبان 94
چرا پژو، ایران خودرو را تهدید کرد >>> احتمال تولید مستقل پژو در ایران با سرد شدن ایران خودرو؟ // 3 آبان 94
وب سایت بورس نگار - اتفاقی که بسیاری از ایرانیها پس از توافق هستهای انتظارش را میکشیدند، حضور دوباره پژو در ایران بود، اما حالا با وجود گذشت چند ماه از توافق و حتی تصویب برجام، هنوز خبر از این خودروساز فرانسوی نیست.
این در شرایطی است که پژوییها از این بابت شکایت دارند و ایران خودرو را مقصر بلاتکلیفی خود میدانند و از همین رو قصد دارند بهزودی جزئیات مذاکراتشان با آبیهای جاده مخصوص را علنی کنند. آن طور که برخی خبرگزاریها به نقل از پایگاه خبری چلینج فرانسه خبر دادهاند، «شرکت پژو سیتروئن از مذاکره بی پایان با ایران خودرو به ستوه آمده بنابراین تصمیم گرفته تا کمتر از دو هفته دیگر، پرونده این مذاکرات را بهصورت علنی روی میز بگذارد.» این پایگاه خبری در ادامه آورده که «شرکت پژو سیتروئن بهطور رسمی وضع مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد؛ در واقع پژو میخواهد به رجزخوانیها و اقدامات تحریکآمیز ایران خودرو (در مورد شراکت دوباره با پژو) پایان دهد.»
چلینج در ادامه گزارش خود، به نقل قولی از کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژوسیتروئن اشاره کرده که گفته «من مشکلات را مشاهده میکنم؛ به ما حمله میکنند و مقالات بسیار تهاجمی علیه مان در مطبوعات منتشر میشود، تنها به این دلیل که ایران را ترک کردهایم.» در ادامه این گزارش اما ادعا شده که ژانکریستوف کمار، مسوول منطقهای پژو با هدف تولید پژو 208 در ایران خودرو، بهطور مرتب به ایران سفر میکند و همچنین در حال رایزنی برای تولید مدل 301 در این شرکت (ایران خودرو) نیز هست. براساس گزارش چلینج، «پژو سیتروئن همچنین پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک بهصورت پنجاه-پنجاه را مطرح کرده که که اگر عملی شود، پژو به مرکزی تولیدی برای ایران و کل منطقه و حتی روسیه تبدیل خواهد شد.»
این موضوع (تاسیس شرکت مشترک میان ایران خودرو و پژو) را البته پیشتر هاشم یکهزارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز اعلام و تاکید کرده بود که یکی از شروط شراکت دوباره با پژو تاسیس همین شرکت است. هرچند گزارش فرانسویها از مذاکرات ایران خودرو و پژو بهنوعی نشان از تمایل پژوییها به حضور دوباره در ایران دارد، اما گویا این وسط، ایرانخودروییها هنوز تصمیم قطعی را در این مورد نگرفته و خودروساز فرانسوی نیز دقیقا از همین موضوع خشمگین و شاکی است. تیرماه امسال که خبر توافق جامع هستهای میان ایران و گروه 1+5، در دنیا پیچید، خیلیها منتظر امضای قرارداد جدید ایرانخودرو و پژو بودند و به گمان میکردند این خودروساز فرانسوی اولین شرکت خارجی است که با شکستن تحریم راهی «جاده مخصوص» خواهد شد. این در حالی است که ظاهرا ایران خودرو هنوز به قطعیت در مورد پژو نرسیده و از همینرو این خودروساز فرانسوی را بهنوعی معطل خود کرده است.
آن طور که از کیلومتر 14 جاده مخصوص خبر میرسد، ایرانخودرو مذاکراتش با پژو را سال گذشته نهایی کرده و قرار بوده تا پس از توافق هستهای، قرارداد مربوطه به امضای طرفین برسد. با این حال و در شرایطی که پس از اعلام رسمی توافق هستهای در اواخر تیرماه امسال، همه چیز مهیای پیوند دوباره ایرانخودرو و پژو بود، آبیهای جاده مخصوص ناگهان تغییر موضع داده و دیگر مانند گذشته میلی به شراکت دوباره به دوست بی وفای قدیمیشان نشان ندادند. نه اینکه پژو از لیست گزینههای ایرانخودرو برای همکاری مشترک خارج شده باشد، اما ظاهرا دیگر نام این شرکت بهعنوان «شریک اصلی» به قدرت گذشته مطرح نیست و بزرگترین خودروساز ایران در این مورد به تردید افتاده است. این رفتار ایران خودرو حالا حسابی به پژوییها برخورده و گویا آنها دیگر نمیخواهند معطل این شرکت بمانند و از همین رو قصد افشای جزئیات مذاکرات مربوطه را دارند تا از این راه بزرگترین خودروساز ایران را برای اتخاذ تصمیم نهایی (در مورد شراکت با پژو) و انجام اقدامات عملی تحت فشار بگذارند.
چرا ایران خودرو سرد شد؟
پرسشی که حالا ذهن خیلیها را به خود مشغول کرده، چرایی تعلل ایران خودرو برای آغاز همکاری مشترک دوباره با پژو است، اما به راستی چرا ایرانخودرویی که ماهها با پژو مذاکره کرد و حتی رودرروی منتقدان و مخالفان این خودروساز فرانسوی ایستاد، حالا چندان میلی به پیوند دوباره با این شرکت ندارد؟ به اعتقاد کارشناسان، پاسخ این پرسش را باید در توافق هستهای وین و برجام (برنامه جامع مشترک ایران و کشورهای 1+5) جستوجو کرد. کارشناسان بر این باورند که «برجام» اینقدرت را به ایران خودرو داده تا در مقابل پژو از موضع قدرت سخن بگوید و آنقدر پیش برود که صدای خودروساز فرانسوی را در بیاورد. بهعبارت بهتر، از آنجا که «برجام» لغو تحریمها را در پی داشته و فضا را برای حضور بزرگان خودروسازی جهان در ایران مهیا میکند، ایران خودرو دیگر چندان نگران آمدن یا نیامدن پژو نیست و گمان میکند در مقابل این خودروساز فرانسوی،به اصطلاح دست بالا را دارد.
طبق آنچه کارشناسان در تحلیل رفتار بزرگترین خودروساز ایران در مقابل پژو، عنوان میکنند،ایرانخودروییها پس از توافق هستهای، درهای بسیاری را بهروی خود باز دیدند، از همین رو تصمیم گرفتند علاوهبر پژو، با سایر خودروسازان دنیا نیز وارد مذاکره شده و در نهایت بهترین و بهصرفهترین آنها را بهعنوان یکی شرکای خود انتخاب کنند. در واقع ایران خودرو با توجه به فضای مناسب بینالمللی که برجام آن را ایجاد کرد، فعلا خودروساز فرانسوی را بهنوعی پا در هوا گذاشته و مشغول مذاکره با غولهای خودروسازی جهان از جمله فولکس واگن هستند. به گفته کارشناسان، ایران خودرو دو هدف را از رفتاری که در پیش گرفته،دنبال میکند؛ اول اینکه میخواهد در دقیقه 90 بهترین تصمیم را در مورد شراکت با خودروسازان خارجی اتخاد کند و دوم اینکه قصد دارد از این طریق پژو را تحت فشار قرار داده و بهنوعی از این شرکت امتیاز بگیرد.
از زمانی که ایران خودروییها احساس کردند امکان مذاکره و شراکت با سایر بزرگان خودروسازی جهان را دارند و فقط به پژو محدود نیستند، دیگر چندان به دوست فرانسویشان محل نگذاشتند تا هم بهنوعی رفتار گذشته اش (قطع ارتباط ناگهانی با ایران خودرو) را تلافی کنند و هم شاید شریکی بهتر را به کیلومتر 14جاده مخصوص بیاورند. این در شرایطی است که ظاهرا پژوییها نیز به شدت نیازمند حضور در بازار ایران هستند و از همین رو ایرانخودروییها بهنوعی فعلا دست بالا را در مذاکرات دارند. گفته میشود که ایرانخودروییها مذاکرات با فولکس واگن آلمان را آغاز و برای شراکت با این برند معروف خودروسازی جهان دورخیز کردهاند، هرچند هنوز خبری رسمی در مورد نوع شراکت و قرارداد احتمالی میان این دو، منتشر نشده است. این در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند با توجه به سابقه بیست و چند سال پژو در خودروسازی ایران، این خودروساز فرانسوی میتواند همچنان بهترین گزینه برای همکاری با ایران خودرو باشد. البته برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که توسعه و پیشرفت صنعت خودرو کشور بسته به شراکت با خودروسازانی بزرگتر و معتبرتر از پژو دارد و بسیاری از مشتریان ایرانی نیز خواهان این اتفاق هستند.
زمانی برای گرفتن غرامت
اما موضوع دیگری که از آن بهعنوان یکی از دلایل اصلی تعلل ایران خودرو برای برقراری ارتباط دوباره با پژو مطرح میشود، کسب غرامت از این خودروساز فرانسوی است. داستان از این قرار است که پژو اوایل سال 2012 میلادی و با وجود قراردادش با ایران خودرو، فعالیت خود را به دلیل خرید بخشی از سهامش توسط جنرال موتورز آمریکا، یک طرفه قطع و با تنها گذاشتن بزرگترین خودروساز ایران، هم خود و هم این شرکت را دچار مشکل کرد. در واقع جنرال موتورز پس از خرید بخشی از سهام پژو، این شرکت را مجبور کرد با تحریمهای بینالمللی همراه و از ایران خارج شود. پژو در حالی از ایران رفت که تا سال 2014 با ایرانخودروییها قرارداد داشت و از همین رو فعالان صنعت خودرو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند این شرکت باید بابت رفتار نادرست و بیوفاییاش، غرامت بپردازد.
بحرانی که پس از رفتن پژو، در ایران خودرو آغاز شد، یکی از سختترین دورانها را برای خودروساز بزرگ کشور رقم زد و سبب شد تولید آبیهای جاده مخصوص به شدت افت کند. اگرچه رفتن پژو تمام علت بحرانی شدن وضعیت ایران خودرو نبود، اما این اتفاق بدون تردید بیشترین تاثیر را بر ناخوش شدن حال و احوال این شرکت داشت، چه آنکه هم سبب کاهش تیراژ شد و هم به توقف تولید برخی خودروها از جمله پژو 207 انجامید. جدای از اینها، ایران خودرو یک شریک معتبر اروپایی را هم از دست داد، آن هم در شرایطی که آمادگی لازم را برای این جدایی نداشت و ضربهای ناگهانی و گیجکننده از دوست فرانسویاش خورد. بهعبارت بهتر،یکی از اصلیترین دلایل ناراحتی ایرانیها از پژو، رفتن ناگهانیاش است، چه آنکه این شرکت اگر مقدمات قطع ارتباطش را فراهم و از قبل، ایران خودرو را از تصمیمش مطلع میکرد، این شرکت (ایران خودرو) آمادگی بیشتری را برای مقابله با بحران داشت و شاید تا این حد متضرر نمیشد. هرچه هست، ایرانخودروییها که حالا به واسطه برجام،قدرت گرفتهاند، میخواهند غرامت خود را از پژو تمام و کمال گرفته و آنگاه (در صورتی که البته پای خودروساز دیگری به میان نیاید)، همکاری مشترک خود با این خودروساز فرانسوی را آغاز کنند. به گفته منابع آگاه، ایران خودرو به پژو اعلام کرده که پرداخت غرامت، یکی از پیش شرطهای امضای قرارداد جدید و آغاز فعالیتهای این شرکت (پژو) در «جاده مخصوص» است.
پژو در ایران مستقل میشود؟
با وجود تهدید پژو به افشای جزئیات مذاکرات، مسوولان ایران خودرو هنوز پاسخی به این تهدید نداده و از سویی رسما نمیگویند که بالاخره قصد همکاری با این شرکت را دارند یا نه. در این شرایط، کارشناسان معتقدند این رفتار ایران خودرو ممکن است در نهایت سبب شود پژو قید همکاری با این شرکت را بزند. به گفته آنها،اگر این اتفاق رخ دهد، سه گزینه پیش پای پژوییها قرار خواهد داشت؛ اول اینکه کلا بازار خودرو ایران را فراموش کنند؛دوم اینکه به سراغ سایر خودروسازان ایرانی (حتی خودروسازان بخش خصوصی) بروند و سوم اینکه خود بهصورت مستقل در ایران فعالیت کنند.
ازآنجاکه بازار ایران برای پژو از اهمیت زیادی برخوردار است، بهنظر میرسد گزینه اول ضعیفتر از سایر گزینهها باشد و با این حساب،هیچ بعید نیست پژوییها زندگی جدیدی را در خودروسازی ایران و بدون ایرانخودرو،آغاز کنند. در بین آن دو گزینه اما برخی کارشناسان رای به استقلال پژو از خودروسازان داخلی داده و تاکید میکنند که مستقل کار کردن این خودروساز فرانسوی در ایران،هم به نفع خودش است و هم به سود مشتریان ایرانی. هرچه هست، فعلا باید منتظر ماند و دید واکنش ایران خودروییها به تهدید اخیر پژو چیست و آنها خود را مهیای آغاز دوباره همکاریها با این شرکت میکنند، یا این دو دوست قدیمی راهشان از هم جدا خواهد شد.//دنیای اقتصاد
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1402
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 30 آبان 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 30 آبان 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ آبان 1403
- 🔴همراه با مخاطبان وب سایت بورس نگار>>> محلی برای انعکاس دیدگاه ها و نطرات مخاطبان گرامی وب سایت بورس نگار
- 🔴همه چیز درباره تتر وفرق آن با دلار: چگونه تتر بخریم؟ چگونه از نرخ تتر روند دلار را پیش بینی کنیم؟ چرا اهمیت تتر در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیاست؟
- 🔴بررسی روند قیمت دلار آزاد و مقایسه آن با دلارحواله و اسکناس نیمایی؛ چرا دلار گران می شود؟ دلار چقدر رشد می کند؟ مهر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس درتایم معاملات +جدیدترین خبرها، اتفاقات، شنیده ها وحواشی بازارها/ تابستان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴چه خبر از مجامع 98 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی/دعوت سهامداران وپارس، خودرو، سایپا به مجمع/28 اسفند98
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403