کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> قیمت خودروها در بازار شب عید چند است؟ >>> از بی‌تفاوتی بازارخودرو به شب عید تا صادرات پژوهای ایرانی به ترکیه // 21 اسفند 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 8 دقيقه


>> قیمت خودروها در بازار شب عید چند است؟

>>> از بی‌تفاوتی بازارخودرو به شب عید تا صادرات پژوهای ایرانی به ترکیه // 21 اسفند 94

 

وب سایت بورس نگار - همه ساله با تزدیک شدن به تعطیلات نوروز شاهد رونق خرید  فروش در بازار خودرو هستیم امسال اما بازار خودرو هم مشابه سایر بازارها با رونق روبرو نشده هر چند قیمتها تاحدودی افزایش داشته ولی همچنان رونقی مثل سالهای قبل مشاهده نشده است...


>> بی‌تفاوتی بازار خودرو به شب عید
در حالی نزدیک به یک هفته دیگر سال 94 به پایان میرسد که افت تولید خودروسازان در ماه گذشته موجب کمبود عرضه در بازار شده و این موضوع افزایش قیمت برخی خودروها را به دنبال داشته. هر چند در آستانه تعطیلات نوروزی قیمت خودروهای داخلی اندکی افزایش یافته اما به گفته فعالان بازار این موضوع به معنای رونق نمایشگاه‌های خودرو نیست؛ بلکه به‌دلیل کاهش عرضه خودرو در بازار است.


به گفته فعالان بازار، کاهش عرضه خودرو در بازار دو عامل دارد، یکی بحث افت تولید خودرو که ناشی از رکود موجود است و عامل دوم اینکه خودروسازان با توجه به پایان سال، اتمام تعهداتشان در اولویت قرار دارد؛ بنابراین عرضه خودرو به بازار را کاهش دادند. حال به‌نظر می‌رسد که تولیدکنندگان بخش اعظم مشتریان خودرو را جذب کردند، حال آنکه این موضوع به ایجاد یک خلأ در بازار منجر شده است. همچنین کاهش عرضه برخی خودروها در بازار موجب افزایش قیمت آنها شده است؛ حال آنکه قیمت برخی خودروهای موجود در بازار نیز نسبت به هفته گذشته با ثبات همراه بوده است. براین‌اساس، هر چند فعالان بازار به رونق نسبی تقاضا در بازار اشاره می‌کنند، اما آنگونه که به‌نظر می‌رسد میزان مراجعه مشتریان برای خرید در بازار شب عید سال جاری با سال‌های گذشته قابل‌قیاس نیست. به اعتقاد آنها، تقاضا در سال‌های گذشته نسبت به امسال از رشد بیشتری برخوردار بود، اما در سال جاری به‌دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، فروش نقدی خودرو با مشکلات بسیاری مواجه شده است.


افزایش قیمت‌ داخلی‌ها
به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 37 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز با ثبات قیمت خود در بازار، در حال حاضر 37 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد.


از سوی دیگر اما پژو 405 که این هفته تغییر قیمت را تجربه کرده، هم‌اکنون 30 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افزایش100 هزار تومانی قیمت آن حکایت دارد.


سمند نیز که این هفته 200 هزار تومان گران شده، هم‌اکنون با قیمت 30 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. سمند اگرچه معمولا با تغییرات قیمتی چندانی مواجه نمی‌شود، با این حال در این هفته‌های پایانی سال در دام گرانی افتاده است.


پژوپارس نیز که طی هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه بود طی هفته جاری ثبات قیمتی خود در بازار را حفظ کرده است و در حال حاضر 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود،


اما از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو هم از افزایش قیمت‌های آخر سالی در امان نبوده و قیمتش بالا رفته است. به گفته فعالان بازار رانا در حال حاضر با قیمت 33 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد و این نشان می‌دهد رانا 100 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.


فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان می‌کنند که این خودرو توانسته ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کند، با این حساب در حال حاضر برای خرید دنا باید 45 میلیون تومان هزینه کرد و این در شرایطی است که قیمت خودرو موردنظر تا همین یک ماه پیش زیر قیمت کارخانه (یعنی کمتر از 42 میلیون و 500 هزار تومان) بود.


از دنا که بگذریم، این هفته تغییری در قیمت خودروهای شرکت سایپا رخ نداده است؛ چه آنکه به گفته نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو حکایت دارد. تیبا چند هفته‌ای می‌شود که در این قیمت ثابت مانده و تغییر خاصی را تجربه نکرده است.


 همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع نشان از ثبات قیمتی این خودرو در بازار دارد. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 300 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. از سوی دیگر پراید در مدل 132 با قیمتی معادل 20 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و با این حساب، خودرو موردنظر تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده است.


اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی را طی هفته جاری تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات با قیمت برابر با 90 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید 75 میلیون و 600 هزار تومان دست به جیب شد.


سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار قیمت تندر-90 در همه مدل‌ها افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که تندر-90 مدل پارس خودرو با افزایش 200 هزار تومانی در حال حاضر 39 میلیون و 700 هزار تومان خریدوفروش می‌شود، همچنین پارس تندر نیز 200 هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده و در حال حاضر 40 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این خودرو به لحاظ کیفی و فنی تفاوت خاصی با دیگر مدل‌های معمولی تندر-90 ندارد و تنها ظاهر آن در بخش مربوط به صندوق تغییر کرده است. از بازار تندر-90 مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو افزایش قیمت داشته و با این حساب، تندر اتومات در حال حاضر با قیمتی معادل 49 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این قیمت نشان می‌دهد تندر اتومات نزدیک به 200 هزار تومان در هفته‌های پایانی سال افزایش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار عامل سیر صعودی مدل‌های تندر را کاهش عرضه این محصول در بازار می‌دانند.


>> صادرات پژوهای ایرانی به ترکیه؟
پژو در حالی از سال آینده قرارداد جوینت‌ونچر خود با ایران خودرو را اجرا خواهد کرد که این شرکت فرانسوی باید 30 درصد از محصولات تولیدی خود در ایران را صادر کند. بر این اساس، ظاهرا «ترکیه» یکی از بازارهای مدنظر پژو برای صادرات محصول از ایران است و آن طور که ژان کمار مدیر امور خاورمیانه و آفریقای این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید می‌کند، بازار ترکیه می‌تواند پذیرای پژوهای تولیدی ایران‌خودرو باشد. کمار البته معتقد است که برای صادرات خودرو به ترکیه، باید روی محصولات دیزلی و همچنین ارتقای استاندارد آلایندگی و سوخت به یورو6 تمرکز کرد. به گفته وی، در حال حاضر شرایط برای صادرات محصولات تولیدی پژو در ایران خودرو، به ترکیه مهیا نیست، زیرا خودروهای دیزلی و استاندارد یورو 6 هنوز در بازار ایران به چشم نمی‌آیند.


اظهارات وی در شرایطی است که به گفته کارشناسان، پژو چندان حضور فعالی در ترکیه نداشته و نمی‌توان این شرکت را جزو 10 عرضه‌کننده اول خودرو در بازار موردنظر، به حساب آورد. کارشناسان تاکید می‌کنند که پژو در حال حاضر خودروهایی مانند 301، 208 و 2008 (سه خودرویی که قرار است در ایران به تولید برسند) را با تیراژی نسبتا اندک در بازار ترکیه عرضه و اولی را از کارخانه خود در اسپانیا و دومی و سومی را نیز از کارخانه فرانسه به ترکیه صادر می‌کند. با این شرایط به‌نظر نمی‌رسد بتوان حساب چندانی روی بازار ترکیه برای صادرات پژوهای تولیدی در ایران، باز کرد. نکته دیگر اما اینجا است که به گفته کمار، صادرات پژو از ایران به ترکیه، به‌دلیل نبود خودروهای دیزلی و استاندارد یورو6، مقدور نیست، حال آنکه کارشناسان معتقدند این دو مساله به راحتی قابل حل است. به باور کارشناسان، پژو اگر واقعا به دنبال صادرات خودرو از ایران به ترکیه بوده و شرایط برای این کار مهیا باشد، می‌تواند موتورهای دیزلی خود را در اختیار ایران خودرو قرار داده و در نتیجه محصول دیزلی مناسب برای این بازار را از منبع ایران تامین کند. از طرفی، پژو می‌تواند بخشی از خودروهای خود را متناسب با استاندارد یورو6 تولید کرده و آنها را به بازار ترکیه صادر کند و دیگر نیازی نیست منتظر ارتقای استاندارد در ایران باشد.//دنیای اقتصاد

 

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان