از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
>> جدیدترین خبرها از خودرویی های بورس >>> از سهامداری سیتروئن در سایپا تا افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو و پایان مونتاژکاری // 23 فروردین 95
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>> جدیدترین خبرها از خودرویی های بورس
>>> از سهامداری سیتروئن در سایپا تا افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو و پایان مونتاژکاری // 23 فروردین 95
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
سهامداری سیتروئن در سایپا
بعد از امضای قرارداد پژو با ایران خودرو، قرارداد سایپا با سیتروئن نیز ظرف یکتا دو هفته آینده به سرانجام خواهد رسید. در عین حال، در راستای مطرح شدن بحث سهامداری خودروسازان خارجی در ایران برخی اخبار حکایت از آن دارد که سایپا بخشی از سهام خود را به شرکت سیتروئن خواهد فروخت. آنگونه که گفته میشود، سیتروئن در دور جدید همکاریهای خود با شریک دیرینهاش سایپا توانسته بخشی از سهام شرکت سایپا کاشان را خریداری کند.
با این حال به گفته یکی از مدیران ارشد خودروساز، سهام مدیریتی شرکت سایپا همچنان به قوت خود باقی است. از سوی دیگر، براساس قرارداد جدید میان این دو شرکت، 50 درصد سهام سایپا کاشان به سیتروئن واگذار خواهد شد تا از طریق سرمایهگذاری این شرکت فرانسوی، سایپا کاشان به مرکز تولید خودروی سیتروئن در خاورمیانه، آفریقا و هند تبدیل شود و محصولات تولیدی سایپا کاشان علاوهبر فروش در داخل کشور به این کشورها نیز صادر شود. به گفته یکی از مدیران ارشد شرکت سایپا میزان سرمایهگذاری سیتروئن در سایپا کاشان برای خرید سهام، راهاندازی خطوط تولید خودرو و قطعه بیش از 300 میلیون یورو خواهد بود. همچنین این شرکت قرار است در محدوده قیمتی 40 تا 120 میلیون تومان به تولید خودرو در ایران بپردازند. بر این اساس برخی از دستاندرکاران صنعت خودرو پیشبینی میکنند که تولید «سیتروئن دیاس۳» و «سیتروئن سی-زیرو» متعلق به این شرکت در سایپا کاشان دور از ذهن نیست. همچنین پیش از این برخی اخبار از تولید «سیتروئن سی-الیزه دو» که از سال 2011 تاکنون در حال تولید است، حکایت داشت.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
وزارت صنعت، تعرفه واردات قطعه را افزایش داد >>> پایان مونتاژ خودرو در ایران؟
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال بر خلاف سالهای گذشته، تعرفه واردات قطعات خودرو را افزایش داد تا رسما پروژه حذف مونتاژ و به اصطلاح سیکیدی کاری را کلید بزند. آن طور که در سایت سازمان توسعه تجارت آمده، تعرفه انواع قطعات خودرو بین پنج تا 26 درصد افزایش یافته و از ابتدای سال جدید، قطعات مربوطه با تعرفه جدید وارد کشور خواهند شد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که وزارت صنعت معمولا تعرفه واردات قطعات را متناسب با تعرفه خودرو تغییر میدهد، اما این بار سنتشکنی کرده و با وجود ثبات تعرفه واردات خودرو، تعرفه قطعه را افزایش داده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت البته پیشتر بر حذف تدریجی سیکیدی کاری تاکید و حتی این موضوع را جزو الزامات قراردادهای خارجی خودروسازان داخلی آورده است، به نحوی که یکی از مباحث مهم در مذاکرات خودروسازان داخلی و خارجی، همین موضوع بوده است. طبق اعلام وزارت صنعت، خودروسازان خارجی که قصد حضور در ایران را دارند، باید تولید محصولات خود را در کشور با ساخت داخل حداقل 40 درصد آغاز کنند. بهعنوان مثال، پژوی فرانسه با قبول همین پیش شرط توانست قرارداد خود با ایران خودرو را به امضا برساند. حالا ازآنجاکه امسال سال آغاز به کار دوباره خودروسازان خارجی در ایران است، وزارت صنعت نیز از همین ابتدا تعرفه واردات قطعات را بالا برده تا بهنوعی خارجیها را در عمل انجام شده قرار بدهد.
آن طور که از اظهارات مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برمیآید، این وزارتخانه روی ساخت داخل حداقل 40 درصدی اصرار داشته و از این راه میخواهد بهنوعی خودروسازان داخلی را در برابر بحرانهای احتمالی آینده، بیمه کند. هدف وزارت صنعت، رساندن ساخت داخل قطعات خودروها (چه خودروهای فعلی و چه محصولات آینده) به بالاترین سطح ممکن است، تا اگر اتفاقاتی شبیه تحریم رخ داد، تولید آسیبی جدی (مانند آنچه طی سالهای 91 و 92 بهدلیل تشدید تحریمها و خروج خودروسازان خارجی از ایران رخ داد) نبیند. آن طور که عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان ایران میگوید، پیشنهاد انجمن قطعهسازان به وزارت صنعت، افزایش تعرفه تا مرز 32 درصد بوده، زیرا مثلا تعرفه فولاد 20 درصد در نظر گرفته شده است؛ بنابراین باز هم تهیه مواد فولادی از خارج، بهصرفهتر از تامین از داخل است. به گفته محمدرضا نجفیمنش، اصلی ترین هدف وزارت صنعت،معدن و تجارت از بالا بردن تعرفه واردات قطعه، سوق دادن خودروسازان به سمت تامین قطعه از قطعهسازان داخلی و در نهایت، حرکت سریعتر به سمت حذف مونتاژکاری و سیکیدی کاری است.
هل دادن چینیها به سمت داخلیسازی
وزارت صنعت اما در کنار اینکه میخواهد سیاست ساخت داخل 40 درصدی خود را بهواسطه افزایش تعرفه واردات قطعات، پیش ببرد، هدف دیگری نیز از این کار (بالا بردن تعرفه) دارد و آن، سوق دادن خودروسازان بخش خصوصی به سمت داخلیسازی هرچه بیشتر است. در حال حاضر بخش خصوصی خودروسازی ایران را بهنوعی شرکتهای چینی در دست گرفتهاند، شرکتهایی که بیشتر قطعات موردنیازشان را از شرکتهای قطعهساز خودی تامین و چندان میلی به داخلیسازی و استفاده از قطعات ایرانی ندارند. بهعبارت بهتر، بخش خصوصی خودروسازی کشور به پایگاه چینیها تبدیل شده و آنها بدون سرمایهگذاری خاصی در داخلیسازی، قطعات تولید شده در چین را راهی خطوط تولیدشان در ایران میکنند. این یعنی، بخش خصوصی صنعت خودرو کشور عملا نقش چندانی در افزایش تیراژ و درآمد قطعهسازی داخلی نداشته و بیشتر به کام قطعهسازان چینی است. از همین رو، یکی از اهداف وزارت صنعت در بالا بردن تعرفه واردات قطعات، میتواند بهنوعی پایان دادن به این سیاست چینیها باشد. در این مورد، عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان ایران میگوید:طبعا یکی از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تعرفه قطعات، محدود کردن مونتاژکاری شرکتهای چینی در ایران نیز است. نجفیمنش با اشاره به اینکه هدف کلی وزارت صنعت از افزایش تعرفه قطعات، جمع کردن سیکیدی کاری است، میافزاید: حالا که تعرفه واردات قطعه افزایش یافته، تامین قطعه از قطعهسازان ایرانی (برای خودروسازان بخش خصوصی کشور) بهصرفهتر است. به گفته وی، سیاست جدید وزارت صنعت (افزایش تعرفه واردات قطعه)، خودروسازان بخش خصوصی به خصوص چینیها را (بابت کنترل هزینه تولید) به سمت قطعهسازان ایرانی سوق خواهد داد. نجفیمنش اما در پاسخ به این پرسش که افزایش تعرفه واردات قطعه چه تاثیری روی قیمت خودروهای داخلی در سال جاری خواهد داشت، تاکید میکند: اگر خودروسازان از قطعات داخلی استفاده کنند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت، اما اگر همچنان میل بر تامین از خارج باشد، با توجه به افزایش تعرفه، هزینه تولید آنها بالا خواهد رفت.
ادامه حمایت از قطعهسازان؟
با توجه به اظهارات نجفیمنش، مشخص میشود وزارت صنعت میخواهد از ناحیه بالا بردن تعرفه واردات قطعه، از شرکتهای قطعهساز داخلی نیز حمایت کند. این در شرایطی است که کارشناسان هشدار میدهند در این ماجرا مرز بین حمایت و انحصار، بسیار باریک بوده و نباید طوری عمل شود که صنعت قطعه نیز در دام انحصار بیفتد. بهعبارت بهتر، افزایش تعرفه واردات سبب ترغیب خودروسازان به استفاده از قطعات داخلی خواهد شد، حال آنکه به اعتقاد مسوولان صنعت خودرو، قطعهسازی کشور نتوانسته در این سالها خود را با دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا هماهنگ کند. هرچند مسائل و محدودیتهایی مانند تحریم، در این ناهماهنگی موثر بوده، اما به هر حال قطعهسازان نیز چندان میلی به سرمایهگذاری و توسعه، از خود نشان ندادهاند و از همین رو بیم آن میرود که افزایش تعرفه، به وضع کنونی آنها تداوم ببخشد. در این مورد، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو میگوید: بهنظر میرسد وزارت صنعت علاوهبر اهداف مربوط به ساخت داخل 40 درصدی و حذف سیکیدی کاری، بهدنبال حمایت از قطعهسازان داخلی نیز هست که اگر این ماجرا را خوب مدیریت نکند، ممکن است بهنوعی در دام حمایت انحصاری از قطعهسازان داخلی بیفتد.//دنیای اقتصاد
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1402
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 30 آبان 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 30 آبان 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ آبان 1403
- 🔴همراه با مخاطبان وب سایت بورس نگار>>> محلی برای انعکاس دیدگاه ها و نطرات مخاطبان گرامی وب سایت بورس نگار
- 🔴همه چیز درباره تتر وفرق آن با دلار: چگونه تتر بخریم؟ چگونه از نرخ تتر روند دلار را پیش بینی کنیم؟ چرا اهمیت تتر در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیاست؟
- 🔴بررسی روند قیمت دلار آزاد و مقایسه آن با دلارحواله و اسکناس نیمایی؛ چرا دلار گران می شود؟ دلار چقدر رشد می کند؟ مهر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس درتایم معاملات +جدیدترین خبرها، اتفاقات، شنیده ها وحواشی بازارها/ تابستان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴چه خبر از مجامع 98 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی/دعوت سهامداران وپارس، خودرو، سایپا به مجمع/28 اسفند98
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403