از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
>>خبرمهم سهامداران خودرویی؛ گفتگوی وزیر صنعت درباره آخرین وضعیت قراردادهای خارجی صنعت خودروسازی وعلت همکاری با فرانسویها//14مرداد96
>>خبرمهم برای سهامداران خودرویی >>>گفتگوی وزیر صنعت درباره آخرین وضعیت قراردادهای خارجی در صنعت خودروسازی و علت همکاری بیشتر با خودروسازان فرانسوی//14مرداد96
جدیدترین خبرهای خودرویی - بدون تعارف و حاشیه سر اصل مطلب میرود و حقایقی را عنوان می کند که شاید افرادی که پیش از او در این منصب بودند حاضر به گفتنش نبودند. اهالی صنعت او را کاربلد می دانند و می گویند طی سال های اخیر تنها وزیری بود که زیر و بم صنعت را می دانست و در همکاری با شرکت های خارجی راهکارهایی ارائه می کرد که در نهایت نتیجه مطلوب عاید شرکت های ایرانی می شد. نمونه این اتفاق ها را هم می توان در قرارداد با خودروسازان خارجی دید. محمدرضا نعمت زاده شاید در کسوت وزیر صنعت دولت دوازدهم نباشد اما گفته هایش می تواند کمک کننده پیشرفت صنعت خودرو باشد. در ادامه گفت وگوی ما با وی می آید.
- یکی از مباحثی که همواره حوزه صنعت را تحت تأثیر خود قرار داده، خودرو است. بعد از برجام نخستین قراردادهای خارجی که امضا شد با خودروسازان فرانسوی بود. بهتر نبود ایران با دیگر خودروسازان خارجی شریک می شد؟
اینکه ما با 10 خودروساز خارجی قرارداد ببندیم قطعاً کار درستی نیست. اگر اینطور باشد ما فقط مونتاژکار می شویم. از سویی دنبال این هم نیستیم که 10 شرکت خودروساز خارجی در ایران سرمایه گذاری کنند، چرا که اقتصادی نیست. درست است که بازار خودرو ایران بزرگ است ولی وقتی یک خودرو به توجیه اقتصادی میرسد که صدهزار از آن تولید شود. بنابراین معتقدم با روش درستی حرکت کردیم و به هیچ عنوان از شرکایی که اکنون داریم پشیمان نیستیم. در فرمول جدید گفتیم شرکت خارجی 50 درصد سهم داشته باشد و حتی می تواند این سهم را بیشتر کند. دوم آنکه از هر میزانی که تولید می شود 30 درصد آن صادر شود. سوم بحث داخلی سازی را جدی گرفتیم و تأکید کردیم با 40 درصد داخلی سازی تولید مشترک شروع شود.
- اما می گویند خودرو 2008 با 6درصد داخلی سازی شروع شده است؟
اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده است. برای شروع کار 20 درصد هم قابل قبول است. اگر می خواستیم از همان ابتدا داخلی سازی 40 درصد را آغاز کنیم در مورد خودرو 2008 باید یکسال دیگر صبر می کردیم. طرف خارجی هم حرفی نداشت که تا آن موقع زمان ببرد. اما ما برای آنکه جلو واردات گرفته شود گفتیم که در چند ماه اول 2008 را با 20 درصد داخلی سازی شروع کنیم که تا آخر سال به بیش از 40 درصد داخلی سازی برسیم.
- عنوان شده وقتی شما از خط تولید 2008 بازدید کردید خیلی ناراضی بودید و حتی گفتید که ایران خودرو کاری انجام نداده است؟
ما همیشه باید ناراضی باشیم تا دیگران کار کنند. دوستان شبانه روز کار کردند تا امکان تولید خودرو 2008 فراهم شود. سایت این خودرو متروکه و مربوط به ریخته گری بود. لذا ایران خودرو آن را تخلیه و بازسازی کرد. خوشبختانه قطعه سازان در این طرح فعال شدند و با جرأت می توان گفت برای نخستین بار است که ما چنین مشارکتی را می بینیم. درست است با رنو هم مشارکت داشتیم اما با آن مجموعه بعد از 12 سال به 55 درصد داخلی سازی تندر90 رسیدیم. به طور قطع تا دو سال آینده در مورد خودرو 2008 تا 60 درصد داخلی سازی می رسیم، چرا که برنامه ریزی دقیقی شده است.
- قرارداد سیتروئن با سایپا به کجا رسیده است؟
سایپا با سیتروئن سه نوع قرارداد بسته است. سیتروئن صددرصد سهمش را برخلاف گزارش هایی که داده می شود، از طریق سیستم بانکی و به صورت رسمی واریز کرده است. این دو مجموعه همکاری مشترک خود را در کاشان شروع کردند. با قطعه سازان هم قرارداد همکاری بسته شده است. از این رو از سال آینده تولیدات مشترک سایپا-سیتروئن آغاز می شود. البته این امر به شرطی است که تولیدات فعلی سایپا کاشان صدمه نبیند. خوشبختانه شرکت مشترک دو مجموعه هم ایجاد شده است.
- شما هم به این امر اعتقاد دارید که قراردادهای خودرویی باید محرمانه باشد؟
بدون شک قراردادها باید محرمانه باشد. هیچ کجای دنیا مفاد قراردادها اعلام نمی شود. وزارت صنعت هم کپی قراردادها را ندارد و ما تنها در جریان امور قرار می گیریم، اما شرکت ها می توانند چارچوب ها را به صورت شفاف اعلام کنند.
-تفاهم نامه رنو با سازمان گسترش و نوسازی به کجا خواهد رسید؟ چه زمان تفاهم نامه تبدیل به قرارداد می شود؟
هنوز تفاهم نامه سازمان گسترش تبدیل به قرارداد نشده است. در تفاهم دو مجموعه یاد شده ایدرو 40 درصد و رنو 60درصد شراکت دارد. قرارداد در حال تنظیم است. عمده قرارداد به اتمام رسیده و تنها 20 درصد آن مانده است. در این همکاری به نتیجه رسیدیم که اگر عجله نکنیم به نفعمان است. ایران اکنون قدرت چانه زنی بیشتری دارد. ما می خواهیم به شبکه صادرکنندگان قطعات خودرو رنو وصل شویم و این کار کاملاً جدید است. مدیران رنو مرتب به ایران می آیند تا نکات قرارداد را بررسی کنند. سهام ایدرو با رنو روی 40 درصد نخواهد ماند و پیش بینی می کنیم 20 درصد سهام ایدرو به بخش خصوصی واگذار شود. برای اینکه با خارجی ها مذاکره کنیم اگر تعدد ذینفعان زیاد باشد به ضرر ماست. اما تصور می کنم روز جمعه(13مردادماه) رنو و سازمان گسترش قرارداد همکاری خود را امضا کنند.
-از همکاری با رنو، پژو و سیتروئن راضی هستید؟
از همکاری های جدید خوشحال هستم و خودروسازان را هم تشویق به همکاری مشترک کردم. شرکت هایی که به ایران آمدند رو به رشد هستند. لذا می توان با آنها به نتایج خوبی دست یافت. در بین برندهای خودرویی که به ایران آمدند با کره مشکل داریم، چرا که خیلی سخت مذاکره می کنند.
- وقتی متوجه شدید یکی از شرکت های داخلی به جای تولید داخلی نسبت به واردات اقدام کرده اند چه کاری انجام دادید؟
قانون می گوید زیر 20درصد تولید داخلی شرکت سازنده باید ارز آزاد بگیرد. متأسفانه یکی از شرکت های خصوصی که می خواهد تولیدکننده محصولات کره ای باشد از ارز مبادله ای و تعرفه پایین استفاده کرده بود. قرارداد سی کی دی بود که حداقل 20 درصد داخلی سازی را شامل می شد اما آن شرکت کمتر از این عدد کار را شروع کرد به همین جهت گفتیم باید ارز مبادله ای پس بدهند و بحث تعرفه هم اصلاح شود. آنها گفتند عجله داشتیم می خواستیم با آنها زودتر کار کنیم اما ما نپذیرفتیم. شرکت های کره ای باید در ایران تولید کنند. ما اجازه نخواهیم داد بازار ما براحتی در اختیار آنها قرار گیرد. آنگونه که خبر دارم شرکت های کره ای برای داخلی سازی محصولات خود در ایران کاری انجام نداده اند و در یک جمله ما از کره ای ها ناراضی هستیم. قرارداد با فولکس واگن هم در حال اجراست. این مجموعه برای نخستین بار است که به ایران می آید به همین دلیل اختلاف هایی با امریکا دارد، حتی نامه عذرخواهی دادند به خاطر گرفتاری که با امریکا دارند و عنوان کردند مدیریت ها عوض شده است به همین دلیل روند همکاری طولانی شده است. خوشبختانه قرارداد همکاری با فولکس واگن در حال پیش رفتن است. با توجه به موضوع هایی که عنوان شد تصور می کنم دیگر در تولید سواری به شراکت جدیدی نیاز نداریم.
- یکی از بخش هایی که شما همواره از خودروسازان می خواستید تولید خودرو ارزان قیمت بود. اکنون اعتقاد دارید در این خصوص به موفقیتی که می خواستید نرسیدید؟
به شخصه دنبال تولید خودرو ارزان قیمت بودم، اما متأسفانه تحقق پیدا نکرد. در این مقطع سعی و تأکید داریم که با استفاده از توان داخلی به سمت تولید خودرو ارزان قیمت برویم. اگر بخواهیم با برندهای خارجی تولید خودرو ارزان قیمت را دنبال کنیم زمانبر است. لذا خودروسازان باید در این مقوله ورود کنند، البته امیدواریم که رنو یکی از محصولات ارزان قیمت خود را در ایران تولید کند؛ مانند خودرو رنو کوئید که اکنون در هند تولید می شود. البته این خودرو که در هند تولید می شود استاندارد ایران را ندارد. این خودرو در هند ایربگ، ترمز ای بیاس و... ندارد. آنها از سه چرخه به کوئید رسیدند و برای آنها قابل قبول است اما استانداردهای ما در حد اروپا و امریکاست. با استانداردهای ما این خودرو هم گران تمام می شود. اما رنو باید سعی کند با قیمت مناسب این خودرو را وارد بازار کشورمان کند. ما باید خودمان را برای جایگزینی پراید آماده کنیم.//روزنامه ایران
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1402
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 30 آبان 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 30 آبان 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ آبان 1403
- 🔴همراه با مخاطبان وب سایت بورس نگار>>> محلی برای انعکاس دیدگاه ها و نطرات مخاطبان گرامی وب سایت بورس نگار
- 🔴همه چیز درباره تتر وفرق آن با دلار: چگونه تتر بخریم؟ چگونه از نرخ تتر روند دلار را پیش بینی کنیم؟ چرا اهمیت تتر در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیاست؟
- 🔴بررسی روند قیمت دلار آزاد و مقایسه آن با دلارحواله و اسکناس نیمایی؛ چرا دلار گران می شود؟ دلار چقدر رشد می کند؟ مهر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس درتایم معاملات +جدیدترین خبرها، اتفاقات، شنیده ها وحواشی بازارها/ تابستان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴چه خبر از مجامع 98 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی/دعوت سهامداران وپارس، خودرو، سایپا به مجمع/28 اسفند98
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403