از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
🔶علت تغییر رفتار رنو در دور جدید تحریمها چیست؟ چرا این بار رنو هم مثل پژو ایران را ترک می کند؟ آیا رنو عطای بازار ایران را به لقایش می بخشد؟/ 9مهر97
>>>علت تغییر رفتار رنو در دور جدید تحریمها علیه ایران چیست؟ چرا این بار رنو هم مثل پژو ایران را ترک خواهد کرد؟ آیا رنو عطای بازار ایران را به لقایش می بخشد؟/ 9مهر97
رنوی ۲۰۱۸، رنوی ۲۰۱۲ نشد
تحریمهای ایالاتمتحده آمریکا در شرایطی شرکتهای خودروساز خارجی را از کشور راند که در این بین، رنوییها رفتاری متفاوت از گذشته را بروز داده و گویا قرار است تولید در ایران را بطور کامل متوقف کنند.
رمزگشایی تغییر رفتار رنو در ایران
اینکه رنو مانند دیگر برندهای خودروساز خارجی تحت تاثیر تحریمهای آمریکا علیه ایران قرار گرفته، کاملا عادی است، منتها نکته اینجاست که خودروساز فرانسوی در مقایسه با دور قبلی تحریمها، رفتاری منفعلانه و دور از انتظار در پیش گرفته است. طی سالهای ۹۱ و ۹۲ که خودروسازی ایران با تحریمهای بینالمللی مواجه و شرکای خود را یک به یک از دست داد، رنوییها با وجود کاهش سطح فعالیتشان در کشور، بهطور کامل خروج نکرده و ارسال قطعات برای تولید محصولات مربوط به خانواده ال ۹۰را ادامه دادند. حتی با وجود آنکه مشکلات موجود بر سر راه نقلوانتقال مالی، اجازه نمیداد رنو پول خود را از خودروسازان ایرانی دریافت کند، این شرکت کماکان ماند و ارتباط خود را با صنعت خودروی کشور حفظ کرد.
در واقع اگرچه در دور قبلی تحریمها، طناب پیوند رنو و خودروسازی ایران به مو رسید، اما پاره نشد و تولید محصولات مربوط به خانواده ال۹۰ ادامه یافت. این درحالی است که با بازگشت تحریمهای ایالاتمتحده آمریکا علیه خودروسازی ایران از نیمه مرداد امسال، رنو رفتاری متفاوت از گذشته را در پیش گرفت و چهره جدیدی از خود نشان داد. آن طور که از شواهد و قرائن بر میآید و روند تولید محصولات رنو در چند ماه گذشته نشان میدهد، خودروساز فرانسوی این بار عزمی جدی برای رفتن دارد و به احتمال فراوان، تا پیش از پایان سالجاری، تولید محصولات این شرکت در ایران خودرو و پارس خودرو متوقف خواهد شد.
پس از آنکه دونالد ترامپ رئیسجمهوری آمریکا در اردیبهشت امسال خروج این کشور را از توافق هستهای و برجام اعلام کرد، مشخص شد آمریکاییها خودروسازی ایران را در اولویت بازگشت تحریمها قرار دادهاند، حتی زودتر از تحریم نفتی. بر این اساس، اداره خزانهداری آمریکا اعلام کرد تحریمهای سختگیرانه علیه خودروسازی ایران از نیمه مرداد برمیگردد. در نظر گرفتن این تحریمها بدان معنا بود که هرگونه مراوده با خودروسازان و قطعهسازان ایرانی، ممنوع بوده و جرایم سنگینی را به دنبال خواهد داشت.
به فاصله کوتاهی پس از خروج آمریکا از برجام و وعده بازگشت تحریمها، بیشتر خودروسازان خارجی، مستقیم و غیرمستقیم پیغام دادند که امکان ماندن در ایران را نداشته و مجبور به رفتن هستند. این درحالی بود که رنو موضعی نسبتا متفاوت گرفت و اعلام کرد با وجود تحریمهای آمریکا، در ایران خواهد ماند. این خبر مهم را کارلوس گوسن مدیرعامل رنو-نیسان-میتسوبیشی در جمع سهامداران این ائتلاف خودروسازی اعلام و حتی تاکید کرد که ماندن رنو در دوران تحریم، میتواند در آینده به مزیتی بزرگ برای این خودروساز در بازار ایران تبدیل شود. اظهارات گوسن موجی از امیدواری را بابت ماندن خودروساز معتبر اروپایی در ایران و ادامه تولید محصولات خانواده ال۹۰ ایجاد کرد، اما به فاصله کوتاهی، رنوییها تغییر موضع داده و خبر از رفتن دادند.
بنا به گفته مسوولان رنو، با توجه به بازگشت تحریمهای آمریکا و بروز مشکلاتی از جمله محدودیت نقلوانتقال پول، این شرکت دیگر نمیتواند به فعالیت در خودروسازی ایران ادامه دهد. آنها با بیان اینکه رنو میخواهد بازار از دست رفته ایران را در آفریقا جبران کند، از توقف ارسال قطعات خودرو به کشور تا پایان سال میلادی جاری خبر دادند. این پیغام رنو بوضوح مشخص کرد خودروساز فرانسوی دیگر میل و انگیزه و توانی برای ماندن در ایران ندارد. در ادامه، انتشار آمار تولید خودروسازان داخلی نیز نشان داد تیراژ محصولات رنو در ایران به شدت نزول کرده و با ادامه روند فعلی، تولید خانواده ال ۹۰ در آیندهای نهچندان دور متوقف خواهد شد. طبق آمار منتشره، در مجموع تیراژ خانواده تندر۹۰ (شامل تندر معمولی، پارستندر، تندر اتومات و ساندرو) طی پنج ماه نخست امسال به ۳۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است. این آمار نشان میدهد تیراژ این خانواده نسبت به ۵ ماه ابتدایی سال گذشته، حدود ۴۴ درصد کاهش یافته، آن هم درحالیکه روند تولید محصولات رنو تا پیش از خروج آمریکا از برجام، مثبت بود. هرچند مشکلات داخلی نیز در نزولی شدن تولید رنو بیتاثیر نبوده، با این حال وعده بازگشت تحریمها و اجرایی شدن این وعده که به مختل شدن ارسال قطعات از خارج منجر شده، نقش اصلی را در این ماجرا دارد.
در اطلاعیهای نیز که چندی پیش پارس خودرو (یکی از تولیدکنندگان محصولات رنو در ایران) منتشر کرد، به صراحت گفته شده بود تولید خودروهای رنو (به دلیل مختل شدن تامین قطعات از ناحیه خودروساز فرانسوی) افت کرده. آمار میگوید، ۲۵ هزار و ۹۰۲ دستگاه انواع تندر-۹۰ و ساندرو در این شرکت به تولید رسیده که نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، حدود ۳۴ درصد کاهش را نشان میدهد. اوضاع البته در ایران خودرو نیز بهتر نیست و این خودروساز هم افتی بزرگ را در تولید محصولات رنو به خود میبیند و با چالش تحویل رنوهای ثبتنامی دست و پنجه نرم میکند. طبق آمار مربوط به پنج ماه نخست امسال، ایران خودروییها با توجه به تیراژ ۶هزار و ۶۹۸ دستگاهیشان در تولید تندر۹۰، با کاهش حدود ۶۴ درصدی مواجه شدهاند.
هرچه هست، شواهد و قرائن نشان میدهد رنوی ۲۰۱۸، رنوی ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نیست و این خودروساز فرانسوی قصد ندارد این بار مانند گذشته در کنار خودروسازی ایران بماند و تولید محصولاتش را حتی در تیراژی اندک ادامه دهد.
ناتوانی رنو برای مقابله با تحریم
اما چرا رفتار رنو تغییر کرد؟ چه شد این خودروساز معتبر اروپایی که تحریمهای قبلی را تاب آورد و «جاده مخصوص» را ترک نکرد، این بار طاقت نیاورد و عطای بازار ایران را به لقایش بخشید؟
در پاسخ به این پرسش، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو مطرح میشود، که در این بین، «شدت و سختی تحریمهای جدید» و «بیانگیزگی رنو» اصلیترین علل تغییر رفتار و ترک ایران از سوی این خودروساز عنوان میشوند.
تردیدی وجود ندارد که تحریمهای آمریکا نقش محوری را در خروج رنو از ایران بازی میکند و مانند دیگر خودروسازان خارجی، این برند نیز توان مقابله با ترکشهای تحریم را در خود نمیبیند و اگر هم ببیند، انگیزهای برای تحمل سختیها ندارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آمریکاییها در دور جدید تحریم خودروسازی ایران، به دنبال بستن تمامی منافذ هستند تا هیچ خودروساز و قطعهساز خارجی نتواند با ایرانیها همکاری و مراوده داشته باشد. مشکل بزرگی که تحریمهای آمریکا ایجاد کرده، محدود کردن عملیات نقلوانتقال پول است، به نحوی که شرکتهای خارجی عملا نمیتوانند مراودات مالی عادی با طرفهای ایرانی داشته باشند. بهعنوان مثال، همین رنو درحالحاضر امکان دریافت پول خود بابت ارسال قطعات به ایران را ندارد و بنابراین طبیعی است که برای ادامه همکاری سست شود.
در این مورد، حسن کریمیسنجری کارشناس خودرو ضمن تایید تغییر رفتار رنو در دور جدید تحریمها علیه خودروسازی ایران، به «دنیایاقتصاد» میگوید: شواهد نشان میدهد رنو قصد ماندن در ایران را ندارد و تولید محصولاتش نیز تا چندی دیگر متوقف خواهد شد و دلیل این تغییر رفتار را میتوان در سختی تحریمها و بیانگیزگی این شرکت (برای ماندن در ایران) جستوجو کرد.
وی گفت: تحریمهای جدید علیه خودروسازی ایران، بسیار جدیتر از گذشته است، چون منافذ ارتباط با خارجیها بسته شده و حتی برخی شرکتهای چینی هم بابت ادامه همکاری دچار تردید شدهاند. کریمی با بیان اینکه با وجود عدم خروج اروپاییها از برجام، وابستگی سیستم مالی جهان به آمریکاییها مشکلساز شده، افزود:ساختار بانکی دنیا پیچیدگی زیادی دارد و معمولا انتهای هر اقدام مالی در نهایت به آمریکاییها ختم میشود و همین موضوع، شرکتها را از ادامه همکاری با ایران منصرف یا با تردید جدی مواجه کرده. این کارشناس ادامه داد: حتی گفته میشود چینیها و هندیها که در اجرای تحریمهای قبلی چندان پررنگ عمل نکردند نیز با تهدید و تطمیع آمریکا مواجه شدهاند و این موضوع نشان میدهد شرکتهای خارجی از جمله رنو کار بسیار دشواری برای ادامه همکاری با ایران دارند.
کریمی بر این باور است که تحریمهای آمریکا، اقتصاد کلان کشورها را نشانه رفته نه اختصاصا شرکتهای آنها را. به گفته وی، آمریکا به کشورها میگوید اگر مثلا از ایران نفت بخرید، فلان شرکتتان را تحریم خواهم کرد، بنابراین طبیعی است که دست و پای کشورها و شرکتهای مختلف دنیا برای ادامه همکاری با ایران سست شود.
کریمی در پاسخ به این پرسش که شرکای رنو چه نقشی در خروج این شرکت از ایران دارند، گفت:به هر حال اینکه نیسان و میتسوبیشی بهعنوان شرکای رنو در بازار آمریکا حضور دارند و احتمالا بهواسطه تحریم، تحتفشار قرار گرفتهاند نیز میتواند یکی از دلایل رفتن رنو باشد. رنو فعلا در بازار آمریکا حضور ندارد، اما نیسان و میتسوبیشی که شرکای آن هستند، در این بازار فعالیت میکنند و برخی معتقدند، آمریکاییها رنو را از ناحیه این دو برند ژاپنی، بابت ترک ایران تحتفشار قرار دادهاند.
انگیزه رنو را گرفتند
اما دیگر دلیل تغییر رفتار رنو در قبال ایران، بیانگیزگی این شرکت بدلیل اتفاقات رخ داده در دوران پسابرجام است. رنوییها که در تحریم قبلی ایران را ترک نکرده بودند، با حصول توافق هستهای و اجرایی شدن برجام، پروژهای جدید را در کشور کلید زده و بر آن شدند تا بهصورت مستقل در خودروسازی ایران فعالیت کنند.
از همینرو، قراردادی مشترک میان این خودروساز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و همچنین یک شرکت بخش خصوصی، منعقد و رنو بهعنوان سهامدار اصلی معرفی شد. امضای این قرارداد به معنای حضور مستقل رنو در خودروسازی و بازار ایران تلقی میشد و به تعبیر برخی کارشناسان، این امتیاز ویژه، پاداش ماندن رنوییها در ایران طی دوران تحریم بود.
این در حالی بود که مجموعه حواشی و سنگ اندازیهای داخلی اجازه اجرایی شدن قرارداد رنو را نداد و در نهایت با تحریم دوباره خودروسازی ایران، قرارداد موردنظر عملا به بایگانی رفت.
حال گفته میشود دلیل اصلی بیانگیزگی رنو برای ماندن در ایران و مقابله با تحریمها، اجرایی نشدن همین قرارداد است، چه آنکه رنو میل چندانی به مشارکت مستقیم با خودروسازان ایرانی نداشته و فعالیتی مستقل را میخواهد. بنابراین چون عملی شدن پروژه «رنوی مستقل» بهواسطه سنگاندازیهای داخلی تقریبا غیرممکن مینماید، رنو میل و انگیزهای برای ماندن در ایران ندارد.
در این مورد، کریمیسنجری معتقد است که مشکلات و حواشی داخلی، انگیزه ادامه فعالیت در ایران را از رنو گرفته است.
وی گفت:قراردادی که این شرکت با سازمان گسترش و بخش خصوصی منعقد کرد، در نوع خود مناسب بود زیرا مالکیت را رنو در اختیار داشت و این موضوع میتوانست به شکلگیری خودروسازی مستقل در ایران (بهعنوان رقیبی جدی برای ایران خودرو و سایپا) کمک کند.
کریمی افزود: بنابراین وقتی این قرارداد اجرایی نشد، رنو نیز انگیزهاش را برای ادامه فعالیت در ایران آن هم با وجود تحریمهای سختگیرانه، از دست داد. این کارشناس همچنین به ممنوعیت واردات خودرو به کشور نیز اشاره و تاکید کرد:رنوییها به واسطه صادرات خودرو کامل، بازار مناسبی را برای خود در ایران فراهم کرده بودند که ممنوعیت واردات، این امتیاز را نیز از آنها گرفت و انگیزه ماندنشان را بیشتر کاهش داد.//دنیای اقتصاد
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1402
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 30 آبان 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 30 آبان 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ آبان 1403
- 🔴همراه با مخاطبان وب سایت بورس نگار>>> محلی برای انعکاس دیدگاه ها و نطرات مخاطبان گرامی وب سایت بورس نگار
- 🔴همه چیز درباره تتر وفرق آن با دلار: چگونه تتر بخریم؟ چگونه از نرخ تتر روند دلار را پیش بینی کنیم؟ چرا اهمیت تتر در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیاست؟
- 🔴بررسی روند قیمت دلار آزاد و مقایسه آن با دلارحواله و اسکناس نیمایی؛ چرا دلار گران می شود؟ دلار چقدر رشد می کند؟ مهر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد لحظه ای بازاربورس درتایم معاملات +جدیدترین خبرها، اتفاقات، شنیده ها وحواشی بازارها/ تابستان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴چه خبر از مجامع 98 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی/دعوت سهامداران وپارس، خودرو، سایپا به مجمع/28 اسفند98
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ آبان 1403