کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶علت دعوای آژانسهای مسافرتی با سایت فروش آنلاین بلیت«علی‌بابا»چیست؟ مدیرعامل«علی‌بابا»هلدینگ"توشا":بلیت را ارزان‌ نمیفروشیم/14آذر97

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

 
علت دعوای آژانس‌های مسافرتی با سایت فروش آنلاین بلیت «علی‌بابا» چیست؟

مدیرعامل «علی‌بابا» زیرمجموعه‌ هلدینگ "توشا":بلیت را ارزان‌تر از آژانس‌ها نمی‌فروشیم/14آذر97

 

وب سایت بورس نگار - علی‌بابا بزرگترین سامانه فروش آنلاین بلیط در ایران است که خدمات فروش بلیط هواپیما، بلیط قطار و تورهای گردشگری را به مشتریان خود ارائه می‌کند. این شرکت از زیرمجموعه‌های هلدینگ "توشا" است، هلدینگی که با هدف توسعه‌ی صنعت گردشگری و کمک به زیرساخت‌های این صنعت تشکیل شده علی‌بابا اولین زیرمجموعه‌ی این هلدینگ است و توانسته ظرف مدت ۳ سال، سهم بزرگی از بازار گردشگری ایران را کسب کند. دو برند جاباما و زورق از دیگر زیرمجموعه‌های توشا هستند.

 

از پیشخوان رسانه ها - رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در نامه‌ای به مدیرعامل سایت فروش آنلاین بلیت «علی‌بابا»، نسبت به برخی تخفیف‌های ارائه‌شده که به اعتقاد وی خارج از عرف هستند، اعتراض کرده است. در این نامه که از سوی «علی‌بابا» در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: «طبق گزارش‌های واصله از سوی تعداد قابل‌توجهی از همکاران ما در سایت‌های مرتبط با آن شرکت از جمله علی‌بابا و زورق مبادرت به فروش بلیت با ۵ تا ۹ درصد تخفیف مستقیم به مسافر می‌کنند که خارج از ضابطه و عملا موجب ضرر و زیان و لطمه به فعالیت سایر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شده و مورد اعتراض انجمن و سایر همکاران است.»


کشمکش آژانس‌های مسافرتی و «علی‌بابا» برسر تخفیف بلیت هواپیما
در این نامه همچنین خطاب به مدیرعامل علی‌بابا تاکید شده است: «دستور فرمایید در اسرع وقت نسبت به توقف روش اتخاذ شده در زمینه فروش بلیت با تخفیف‌های مذکور اقدام کنند. بدیهی است در صورت عدم اقدام به منظور حفظ حقوق تعداد بسیاری از همکاران، لاجرم نسبت به شکایت از مراجع قانونی اقدام خواهد شد.» حرمت‌الله رفیعی درباره این نامه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «این نامه به‌صورت صنفی و نه رسانه‌ای در اختیار این شرکت قرار گرفت. پیش از آن نیز در یک جلسه از مدیرعامل این شرکت خواسته شده‌بود به این موضوع رسیدگی کنند اما پاسخی از طرف شرکت نداشتیم.»  به اعتقاد وی، اقدام علی‌بابا در این‌گونه تخفیف‌ها، دامپینگ است و دفاتر مسافرتی را دچار مشکلات جدی کرده.


پاسخ «علی‌بابا»
اما مدیرعامل شرکت علی بابا در پاسخ به نامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «این مجموعه بلیت را ارزان‌تر از آژانس‌ها نمی‌فروشد. علی بابا با به‌کار‌گیری فناوری‌های نوین توانسته بهره‌وری و اثربخشی بیشتر ایجاد کند و به دلیل حجم فروش بیشتر، سود بیشتری کسب می‌کند.» نیما قاضی ادامه داد: «ما برای جلب نظر مشتریان از کمیسیون فروش خود به آنها تخفیف می‌دهیم. براین اساس هیچ دامپینگی وجود ندارد که کسی بتواند اعتراض کند.» وی درباره نحوه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما نیز تصریح کرد: «قیمت‌گذاری روی بلیت هواپیما در اختیار شرکت‌های هواپیمایی است و این شرکت‌ها نرخ بلیت (Fare) را تعیین می‌کنند؛ اما سود فروش بلیت متعلق به عامل فروش است و عامل فروش، چه آنلاین و چه حضوری، مجاز است از میزان سود خود به مشتری تخفیف دهد.


 بر همین اساس، همان‌طور که آژانس‌های مسافرتی حضوری، هنگام فروش بلیت هواپیما برای مشتری تخفیف‌هایی لحاظ می‌کنند، وب‌سایت علی بابا نیز با هدف حمایت از مشتریان خود با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی، از بخشی از سود خود به نفع مشتری می‌گذرد و این تخفیف را روی قیمت تمامی بلیت‌های وب‌سایت خود برای تمامی مشتریان اعمال می‌کند.» قاضی با تاکید بر اینکه وب‌سایت علی بابا، تخفیفی بیش از کمیسیونی که متعلق به خودش هست ارائه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: «خدمت‌رسانی با کیفیت و در عین حال ارائه قیمت ارزان و مناسب به مردم جرم نیست و سایت علی بابا از سود خود به منظور حمایت اقتصادی از مشتریان می‌گذرد و بلیط هواپیما را با قیمت ارزان و مناسب به فروش می‌رساند.» وی در پایان یادآور شد: «علی‌بابا کار خلافی انجام نمی‌دهد و در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند و در صورتی که قانونی برای این حوزه وضع شود، این قانون باید برای همه یکسان باشد.»


به باور کارشناسان، ظهور کسب‌وکارهای جدید در گردشگری اگرچه موجب بهبود برخی روندها شده اما بدون چالش نبوده. تنظیم روابط کسب‌وکارهای جدید با کسب‌وکارهای قدیمی‌تر در سال‌های اخیر چالش‌هایی را میان این دو گونه کسب و کارها ایجاد کرده است. با این همه بسیاری از فعالان گردشگری معتقدند اگر فضای رقابت میان کسب و کارها به دور از رانت و سالم باشد، چنین چالش‌هایی به زودی برطرف خواهد شد. در واقع نگرانی اصلی فعالان گردشگری، چه در کسب و کارهای قدیمی و چه در کسب و کارهای جدید، وجود رانت‌هایی است که روند طبیعی و معمول بازار را از بین خواهد برد. حالا شاید زمان آن باشد که همه فعالان واقعی در این حوزه، برای ایجاد فضای رقابتی عادلانه‌تر تلاش کنند.//دنیای اقتصاد

برچسب ها: ,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان