از سال 85 که با وبلاگ بورس نگار(ابتدا میهن بلاگ،سپس بلاگفا) و در حال حاضر با وب سایت بورس نگار در خدمت شما عزیزان هستیم ،تنها یک هدف اساسی داشتیم و آنهم اطلاع رسانی شفاف به سهامداران با تجربه و انتقال تجربیات بورسی به سهامداران تازه کار بوده است .
خط مشی ما تلاش برای شناساندن سهام برتر بازار به سهامداران و ارائه بهترین نقشه راه به معامله گران بازارهای مالی می باشد .
موفق و پیروز باشید / مدیریت وب سایت تحلیلی بورس نگار
نگاهی به تعرفه های تبلیغات و شیوه محاسبه هر ثانیه آگهی >>> درآمد میلیاردی صدا و سیما از پخش والیبال / 3 تیر 94
نگاهی به تعرفه های تبلیغات وشیوه محاسبه هر ثانیه آگهی >>> درآمد میلیاردی صدا و سیما از پخش والیبال / 3 تیر 94
درآمد میلیاردی تلویزیون از پخش والیبال
دنیای اقتصاد : از هفته گذشته میزبانیهای ایران در مسابقات لیگ جهانی والیبال شروع شد و تیم ملی کشورمان در دو بازی نخستش توانست آمریکا، مدافع عنوان قهرمانی را از پیش رو بردارد. این مسابقات این هفته و هفته بعد هم با حضور شاگردان کواچ در مقابل لهستان و روسیه ادامه خواهد داشت. برگزاری بازیهای لیگ جهانی در ایران، فرصت خوبی برای هواداران ورزش بود تا در ساعات ابتدای شب خودشان را به سالن ورزشگاه آزادی برسانند و از تیم کشورمان حمایت کنند. غیر از مردم که طعم یک همنشینی جذاب و پرهیجان را چشیدند، میزبانی از این مسابقات برای صداوسیما هم فرصت خوبی بود تا دست به کسب درآمد بزند. این گزارش، برخی از درآمدهای تلویزیون کشورمان را از ناحیه پخش مسابقات والیبال ایران و آمریکا مرور میکند.
شیوه محاسبه هر ثانیه آگهی
بخشنامه تعرفه آگهیهای صداوسیما در سال 94، زمستان سال 93 تصویب و ابلاغ شده است. این لیست که همه ضوابط در آن مندرج شده، همین حالا هم روی سایت بازرگانی صداوسیما به چشم میخورد و طبیعی است که مبنای محاسبات ما نیز همین بخشنامه باشد. در این فایل، مشتریان صداوسیما به چهار گروه تقسیم شدهاند که ما به زبان ساده، هر کدام از آنها را و مبلغی که باید برای هر ثانیه آگهی در هنگام پخش مسابقه والیبال ایران و آمریکا پرداخت میکردند، به شما معرفی میکنیم. تنها پیش از ورود به اعداد و ارقام نهایی، باید دو تعریف را با هم مرور کنیم که اولی «طبقه» است. براساس ضوابط جاری صداوسیما، تعرفههای سازمان براساس کیفیت برنامه، نوع استقبال از آن و نیز ساعت پخش، به 35 طبقه تقسیم میشود که در این میان هر چه از طبقه نخست به سمت طبقه 35 حرکت میکنیم، نرخها افزایش پیدا میکنند. شما در جدول فوق خواهید دید که همه آگهیهای شبکه سه هنگام پخش بازی ایران و آمریکا با تعرفه طبقه 35 محاسبه شده و حتی گاهی به ضریب هم رسیده است! در حال حاضر نرخ پایه آگهیهای تلویزیونی برای طبقه 35، ثانیهای 7 میلیون و 410 هزار تومان است. مفهوم دومی که باید در نظر گرفته شود، «ضریب ماهانه» است. بر این اساس، نرخ آگهیهای صداوسیما در هر ماه متفاوت است. در جدولی که روی سایت قرار گرفته، مشخص است که آگهیهای خردادماه 30 درصد افزایش نرخ دارند، بنابراین کسانی که در طبقه 35 باشند و در ماه خرداد بخواهند به تلویزیون آگهی بدهند، باید هر ثانیه 9 میلیون و 633 هزار تومان بپردازند. جالب است بدانید حتی جایگاه پخش آگهی (مثلا بهعنوان تبلیغ اول یا دوم) میتواند منجر به افزایش قیمت تا 30 درصد شود!
گروه اول: اپراتورهای تلفن همراه- ضریب 35+ 100 درصد- هر ثانیه آگهی معادل: 19 میلیون و 266 هزار تومان.
گروه دوم: بانکها و موسسات مالی و اعتباری- ضریب 35+ 60 درصد- هر ثانیه آگهی معادل: 15 میلیون و 412 هزار و 800 تومان.
گروه سوم: وزارتخانهها، سازمانها، شرکتها و موسسات عام عمومی و غیردولتی- ضریب 35+ 30 درصد- هر ثانیه آگهی معادل: 12 میلیون و 522 هزار و 900 تومان.
گروه چهارم: دیگران- ضریب 35- هر ثانیه آگهی معادل: 9 میلیون و 633 هزار تومان.
یک درآمد میلیاردی
نرخها را میبینید و البته شاهد حجم آگهیها هم هستید؛ بنابراین احتمالا محاسبه تقریبی درآمد صداوسیما از ناحیه پخش مسابقات والیبال چندان دشوار نخواهد بود. با این وجود دستیابی به یک عدد دقیق در این گزارش، به دلایلی مقدور نیست. از جمله مهمترین عوامل این موضوع آن است که بسیاری از شرکتهای طرف حساب صداوسیما بر اساس نوع قراردادهایی که با سازمان میبندند، از مشوقهای این مجموعه بهرهمند میشوند؛ حمایتهایی که اصطلاحا از آنها بهعنوان «اضافهپخش» یاد میشود و محاسبه دقیق مبلغ پرداختی را ناممکن میسازد. در این میان اما ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
- در اطلاعیههایی که برای بازی ایران- آمریکا و ایران- لهستان روی خروجی سایت بازرگانی صداوسیما قرار گرفته، این نکته درج شده که تبلیغات مربوط به نشان آگهی و تقدیم برنامه در لیگ جهانی والیبال قبلا واگذار شده است. در تماسی که خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد» با واحد آگهی بازرگانی صداوسیما داشت، متصدی مربوطه ضمن تایید این مطلب، از اعلام رقم توافق شده در این مورد خودداری کرد. آنچه مشخص است اینکه بخش نشان آگهی و نیز آگهی تقدیم برنامه تا پایان لیگ جهانی در اختیار هیچ شرکت دیگری قرار نخواهد گرفت؛ چرا که قبلا قرارداد واگذاریاش را بستهاند.
- پخش زیرنویسهای تبلیغاتی را هم باید به مجموعه درآمدهای سازمان اضافه کرد. براساس اطلاعات به دست آمده، هزینه هر زیرنویس به اندازه 15 ثانیه تیزر محاسبه خواهد شد. جالب است بدانید در گیم اول بازی دوم ایران و آمریکا، مجموعا 17 آگهی زیرنویس پخش شد که احتمالا با ضرب آن در عدد سه میتوانید به یک رقم قابل توجه دست پیدا کنید! همچنین به تازگی در برخی برنامههای تلویزیونی شاهد بازگشت «تبلیغات گوشوارهای» هستیم. این آگهی که برای مدتی در سیما منسوخ شده بود، به درج نشان شرکتها و موسسات مختلف در بالای تصویر، سمت راست مربوط میشود. در دو مسابقه ایران و آمریکا، این گونه از تبلیغ بار دیگر توسط شبکه سه انجام گرفت. - هزینه تبلیغات شفاهی را هم باید به جمع درآمدهای سازمان از ناحیه پخش این مسابقات اضافه کرد. اگر بیننده دو بازی ایران و آمریکا بوده باشید، حتما شنیدهاید که بهزاد کاویانی بارها از یک برند خاص که اسپانسر برنامه بود نام برد. بدیهی است که رقم این اسپانسرینگ ویژه، با همه تعرفههای آگهی فرق دارد و به این راحتیها هم نمیتوان از آن سر درآورد!
- درآمدهای هنگفتی که در این مطلب برشمردیم، حتی میتوانست از این بیشتر هم باشد؛ اما چند مساله موجب کاهش سود پخش این مسابقات شد. از یکسو تقارن زمان برگزاری این بازی با مراسم اذان و افطار باعث شد از حجم آگهیها کاسته شود؛ طوری که مثلا در بازی دوم ایران و آمریکا، تنها هشت دقیقه آگهی قبل از بازی، سه دقیقه بین ست اول و دوم و پنج دقیقه بین ست دوم و سوم پخش شد. این در حالی است که اگر پخش اذان و مناجات نبود، احتمالا حجم آگهیها افزایش قابل توجهی پیدا میکرد. از سوی دیگر نیز فیصله پیدا کردن هر دو بازی در سه ست، دست صداوسیما را بست! از نظر بازرگانی حتما سودمندتر بود که این دو بازی پنج گیمه شود؛ اما خب بچههای فوقالعاده کواچ جلوی سود بیشتر جامجم را گرفتند!
سقف والیبال، کف پایتخت!
با همه این تفاسیر به نظر میرسد مسابقات لیگ جهانی، یک پکیج مقرونبهصرفه برای آگهیدهندگان باشد. این شبها که بیشتر چشمها به سریال مناسبتی «پایتخت4» در شبکه اول دوخته شده است، نگاهی به تعرفههای سازمان نشان میدهد آگهی دادن قبل از این مجموعه تلویزیونی به مراتب گرانتر از والیبال است. در شرایطی که حداکثر نرخ آگهی برای والیبال «طبقه 35+ 100 درصد» است، این قیمت برای سریال پایتخت کف هزینه آگهی محسوب میشود؛ آنچه میتواند تا «طبقه35+ 200 درصد» هم برای اپراتورهای تلفن همراه افزایش پیدا کند! بنابراین با توجه به جایگاهی که مسابقات والیبال برای مردم پیدا کرده، به نظر میرسد این پکیج یک فرصت تبلیغاتی مناسب باشد.
گسترش دعوای حق پخش؟
پیش از این عمده چالشهای ورزشی صداوسیما به اصطکاک با فدراسیون فوتبال بر سر حق پخش این رشته ورزشی محدود میشد. حالا اما به نظر میرسد والیبال را هم باید به مشکلات سازمان اضافه کرد. قدرت روزافزون تیم ملی والیبال ایران و حضور مستمرش در رقابتهای مهمی مثل لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان، میتواند دایره این تنشها را افزایش بدهد و مدعیان تازه برای جامجم بتراشد. شاید اصلا همین افزایش بستانکاران باعث شود نهادهایی مثل مجلس شورای اسلامی وارد گود شوند و با تصویب یک قانون قطعی، به وضعیت حقپخش در ورزش کشور سروسامان بدهند!
جدیدترین خبرهای اقتصادی
- 🔴اثر افزایش نرخ گاز بر سودآوری پتروشیمیها چقدراست؟ با نرخ گاز 7هزارتومانی سود متانول سازان و اوره سازان بورسی چقدر کاهش می یابد؟ تیر1402
- 🔴نگاهی به روند قیمت دلار در ایران در 44 سال گذشته؛ قیمت دلار در 44 سال اخیر چقدر رشد کرده؟ +جدول کامل افزایش نرخ دلار /اردیبهشت 1403
- 🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401
- 🔷اوراق ارزی چیست؟ مزایای انتشار اوراق ارزی چیست؟ آیا اوراق ارزی میتواند جایگزین "دلارهای خانگی" شود؟ سود اوراق ارزی چقدر است؟
- 🔶از شروط جدید برای پایان کار ساختمان تا طرح جدید مجلس برای معاملات مسکن +دانلود رایگان متن کامل قانون مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
- 🔵چرا حسابهای بانکی فاقد کد شهاب مسدود میشوند سامانه شهاب چیست وچرا سپرده گذاران باید کدشهاب داشته باشند؟تفاوت آن با سامانه"نهاب"؟
- 🔵همه چیز درباره مصرف انرژی در سیمانیهای بورس؛ تولید هر تن سیمان چقدر انرژی می خواهد؟ چند درصد انرژی کشور صرف تولید سیمان میشود؟بهمن99
- 🔵بررسی تاثیر افزایش نرخ گاز برصنایع بورسی ازپتروشیمی وفولاد تا سیمان وپالایشگاه؛ تاثیر افزایش نرخ گاز بر سودآوری صنایع بورسی چقدر است؟ بهمن99
- 🔵کارمزدهای بانکی چقدر افزایش پیدا کردند؟ همه چیز درباره جزئیات افزایش کارمزدهای خدمات بانکی+ لیست کامل کارمزدهای جدید و قدیم بانکی/ آذر99
- 🔵کرونا به نفع کدام پتروشیمیها شد؟نگاهی تحلیلی به تاثیرکرونا بر پتروشیمیهای الفینی بورس تهران؛ پرمصرفترین محصولات پتروشیمی کدامند؟/10 آبان99
جدیدترین مطالب بورس نگار
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ 10 بهمن 1403
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 10 بهمن 1403
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ بهمن 1403
- 🔴کدام ساختمانها مشمول نصب نیروگاه خورشیدی روی پشتبامها میشوند؟ آیا «شرط جدید برای صدور پایانکار ساختمان»الزامیست؟ نصب پنل خورشیدی خانگی چقدر تمام میشود؟ بهمن1403
- 🔴چه خبر از افزایش سرمایه های جدید بورسی سال 1403؛ میزان افزایش سرمایه شرکتهای بورسی وفرابورسی درسال 1403 چقدراست؟ بهمن 1403
- 🔴برج های نوساز یا «شهرهای ارواح»؟ بحران خانه های نوساز ولی بلااستفاده در چین! چگونه شهر نوساز "لویانگ" در چین تبدیل به شهر ارواح شد!؟ آدر 1403
- 🔴بورس تهران از نگاه بورس نگار؛ رصد بازاربورس حین معاملات، بورس امروز چگونه بود؟ جدیدترین خبرها، اتفاقات وشنیده های بازارها/ پاییز 1403
- 🔴تاثیر راه اندازی بازار ارز توافقی و حذف دلار نیما بر بورس چگونه خواهد بود و سهام کدام شرکتها بیشتر تاثیر می گیرند؟ نرخ دلار توافقی چند است؟ آذر 1403
- 🔴درجدیدترین حراج سکه مرکزمبادله چه گذشت؟ سکه ها چندقیمت خوردند؟ چگونه ازحراج بانک مرکزی سکه بخریم؟+شرایط خرید سکه/ 28 آبان 1403
- 🔴 در مجمع #جوین چه گذشت؟ از گاوداری و تولید شکر تا نیروگاه و استخراج #بیت_کوین؛ دردسرهای مافیای اسیدسیتریک برای #جوین/ آبان 1403
پربیننده ترین مطالب بورس نگار
- 🔵چه خبر از مجامع 99 شرکتها>جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی سال 99 /دعوت سهامداران به مجمع/ 27 اسفند 99
- 🔵سود نقدی همه مجامع 99 +زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال99 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ 28 اسفند 99
- 🔴سود نقدی همه مجامع سال 98 +زمان ونحوه دریافت؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع98 چقدر سود سهام تقسیم کردند؟ 28 اسفند 98
- 🔴سود نقدی همه مجامع 1402 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1402 چقدر سود پرداخت شد؟زمان واریز سود سهام+نتایج/ 28 اسفند 1402
- 🔴چه خبر از مجامع 1402 شرکتها؛ جدیدترین زمانبندی تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1402 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1402
- 🔷چه خبر از مجامع 1401 شرکتها؛ جدیدترین تاریخ زمانبندی برگزاری مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1401 /دعوت سهامداران به مجمع/ 28 اسفند 1401
- 🔷سود نقدی همه مجامع 1401 شرکتهای بورسی وفرابورسی؛ درمجامع سال 1401 چقدر سودسهام پرداخت شد؟زمان دریافت سود+نتایج/ 28 اسفند 1401
- 🔶سود نقدی همه مجامع 1400+زمان ونحوه دریافت سود؛ شرکتهای بورسی وفرابورسی درمجامع سال 1400 چقدر سودسهام پرداخت کردند؟ اسفند 1400
- 🔴سود نقدی همه مجامع بورسی 1403؛ درمجامع سال 1403 شرکتهای بورسی وفرابورسی چقدرسودتقسیم شد؟ زمان واریز سودسهام+نتایج/ بهمن 1403
- 🔴چه خبر از مجامع 1403 شرکتها؛ جدیدترین برنامه برگزاری همه مجامع شرکتهای بورسی وفرابورسی 1403 /دعوت سهامداران به مجمع/ 10 بهمن 1403